Overeenkomst tussen Microsoft en Fastlane Technologies

Datum nieuwsfeit: 13-01-2000

Overeenkomst tussen Microsoft en Fastlane Technologies

Schiphol/Rijk, 13 januari 2000 - Microsoft heeft een licentieovereenkomst gesloten met Fastlane Technologies, voor het gebruik van de Netware-migratietechnologie van Fastlane. Met deze technologie kunnen klanten hun bestanden op eenvoudige wijze migreren van Novell's Netware naar Windows 2000. Fastlane's technologie zal worden opgenomen in de Microsofts File Migration Utility (MSFMU) -component van Services for Netware 5, dat kort na de lancering van Windows 2000 beschikbaar zal komen.

Microsofts File Migration Utility helpt klanten het migratieproces te versnellen, door de migratie van bestanden van Netware naar Windows 2000 te automatiseren. Daarnaast bewaart MSFMU de aanwezige File Access Control-informatie door de bestandstoegangsrechten van NDS te berekenen en op te slaan. MSFMU vereenvoudigt het migratieproces verder door middel van een migratieconsole die op een wizard gebaseerd is en door ondersteuning van de belangrijkste Netware-versies en netwerkprotocollen.

Microsoft zal binnenkort Service for Netware (SFNW) versie 5 introduceren (de precieze datum en de prijzen moeten nog worden vastgesteld). SFNW zal een complete interoperabiliteits- en migratieoplossing bieden aan Netware-gebruikers die hun volledige Netware-omgeving of delen daarvan willen migreren naar Windows 2000. SFNW 5.0 omvat de volgende onderdelen:

* Microsoft Directory Synchronisation Services, die zorgdragen voor de synchronisatie en/of migratie van Novell NDS- en NetWare bindery-informatie naar Active Directory. Hierdoor wordt de overstap op Windows 2000 Server vereenvoudigd en kost het beheren van meerdere directory's minder werk.
* Microsoft File Migration Utility versnelt de migratie van NetWare-bestanden naar Windows 2000 Server door het behouden van de access control-informatie en het bieden van support voor meerdere volumes via een wizard-gebaseerde managementconsole.

* File and Print Services for NetWare v.5, die Windows 2000 Server er uit laat zien als een NetWare file- en print server voor gebruikers en beheerders. Hierdoor worden de kosten en de impact van de migratie verminderd.

* NetWare interoperability utilities, voorheen onderdeel van Services for NetWare v.4. Tot deze utilities behoren:
o Directory Service Manager for NetWare
o File and Print Services for NetWare v.4

Met Services for NetWare versie 5 biedt Microsoft de oplossingen voor migratie en interoperabiliteit waar onze klanten om hebben gevraagd. Zij hebben ons gevraagd om een eenvoudiger en geautomatiseerde manier om zowel de account-informatie als de bestanden te migreren. Daarnaast hebben zij verzocht om ondersteuning van zowel gefaseerde als volledige migraties om de tijd en kosten die met de migratie zijn gemoeid te verminderen. Ten slotte hebben zij laten weten dat zij hun investeringen in NetWare zoveel mogelijk willen behouden door de bestandspermissies (met behulp van MSFMU), de directory-structuur en de account-informatie (met behulp van MSDSS) te behouden, teneinde de overstap en de impact van de migratie naar Windows 2000 te minimaliseren.

Industrie-analisten verwachten dat NetWare de komende vijf jaar een steeds kleiner deel zal uitmaken van de omzet van Novell, nu meer en meer bedrijven overstappen op Microsofts NT Server en Windows 2000. (Meer informatie over dit rapport is verkrijgbaar bij Neil Macdonald van Gartner, telefoon 01-203-326-1111.)

Microsoft
Microsoft (NASDAQ: MSFT) is opgericht in 1975 en is marktleider op het gebied van software voor privé- en zakelijk computergebruik. Het bedrijf levert een brede reeks aan producten en diensten die ontwikkeld zijn om mensen meer mogelijkheden te bieden tot een prettiger en gemakkelijker gebruik van de computer, ongeacht waar, wanneer en hoe zij dat willen.

Voor meer informatie:
Microsoft B.V., Michiel Gosens, Public Relations Manager, telefoon: +31 (0)20 - 500 12 74
Microsoft N.V., Els Stevens, Public Relations Manager, telefoon: +32 (0)2 - 704 33 22 of Monogram Communication Strategies (MCS) BV, Perlita Fränkel, telefoon: +31 (0)23 - 562 82 08.

Dit persbericht en andere persinformatie van Microsoft kunt u ook vinden op de Microsoft Benelux website op pagina
www.microsoft.com/benelux/press/.