Tweede Kamer: Koerdische kwestie in Syrie

Gemaakt: 18-1-2000 tijd: 10:52

Aan de Voorzitter van de vaste commissie voor Buitenlandse Zaken

13 januari 200

Ingevolge het verzoek bij brief d.d. 10 september j.l., kenmerk BuZa-99-468, van de Griffier Uwer Commissie, geef ik u gaarne een reactie op het schrijven van de Koerdische partij Yekiti.

Een aantal zaken gesteld door de Koerdische partij Yekiti is mij bekend, zoals het feit dat in 1962 bij decreet nr. 93 aan ongeveer
120.000 Koerden de Syrische nationaliteit is ontnomen. Ook is mij bekend dat een eigen Koerdische identiteit door de Syrische overheid niet wordt erkend en dat Koerden die de Syrische nationaliteit bezitten, evenals andere in Syrië verblijvende minderheden, in bevolkingsregisters worden ingeschreven als behorende tot de Arabische Syrische bevolking. Gesteld kan echter worden dat de Koerdische bevolking niet in haar totaliteit op grond van haar etnische afkomst wordt vervolgd dan wel discriminatoir bestraft. Daarentegen zou de nationaliteitskwestie als gevolg van decreet 93 als een geval van discriminatie kunnen worden beschouwd.

De situatie van de Koerden in Syrië, en in het bijzonder de staatlozen onder hen, heeft de aandacht. Mensenrechtenschendingen zullen waar nodig aan de orde worden gesteld in de daartoe geëigende multilaterale fora.

De Minister van Buitenlandse Zaken,