ABVAKABO FNV wil ambtenarenreglement aanpassen

Datum nieuwsfeit: 14-01-2000
ABVAKABO FNV

ABVAKABO FNV wil ambtenarenreglement aanpassen(14 jan)

Rijksambtenaren zijn in vergelijking tot werknemers in het bedrijfsleven minder goed beschermd tegen de gevolgen van arbeidsongevallen dan andere werknemers. Daarom wil ABVAKABO FNV binnen drie weken met voorstellen komen aan minister Peper om de positie van rijksambtenaren en die van gewone werknemers gelijk te trekken. Daartoe is een wijziging van het zogenoemde ARAR noodzakelijk. Krijgt een werknemer in het bedrijfsleven een bedrijfsongeval dan draait de werkgever in principe voor de schade op.

Een werkgever moet aantonen niet verantwoordelijk te zijn voor het ongeval. Bij de rijksambtenaar geldt is dat precies andersom. En dat heeft gevangenisbewaarder Kees Veldstra tot zijn schade ondervonden, zoals in AANEEN, het ledenblad van ABVAKABO FNV te lezen is. Zeven jaar geleden is hij het slachtoffer geworden van een gijzeling met geweld in de Hoogeveense gevangenis de Grittenborgh, waarbij hij hersenletsel opliep. Tot op de dag van vandaag heeft Veldstra geen cent schadevergoeding mogen ontvangen. Veldstra eist een miljoen, maar het ministerie van Justitie hult zich in stilzwijgen.