Bouwbedrijven hinder van tekorten gekwalificeerd personeel

Datum nieuwsfeit: 14-01-2000

14-Jan-00 Ontwikkelingen en vooruitzichten van bouwbedrijven in 2000

Bouwbedrijven steeds vaker gehinderd door tekorten aan voldoende gekwalificeerd personeel

Bouwbedrijven worden in toenemende mate geconfronteerd met tekorten aan voldoende gekwalificeerd personeel. Door het onverminderd gunstige marktklimaat stonden aan het einde van 1999 inmiddels 14.790 vacatures open bij de hoofdaannemersbedrijven: 11.890 voor het directe productiepersoneel (bouwwerknemers) en 2.900 voor het indirecte personeel (leidinggevend, ondersteunend en administratief personeel). Ondanks de hiervan ondervonden hinder hebben de meeste hoofdaannemers in de bouw in 1999 een positief jaar achter de rug. De omzet steeg en het aantal bedrijven dat erin slaagde winst te behalen, nam toe. Ook wisten de bedrijven de winstmarges te verhogen. Daarnaast nam de personeelsbezetting toe. Ook voor het jaar 2000 zijn de meeste hoofdaannemers optimistisch gestemd. Wel verwacht men de groeicijfers van 1999 niet te zullen evenaren.

Dit blijkt uit het onderzoek 'Ontwikkelingen en vooruitzichten van bouwbedrijven in 2000' van het Economisch Instituut voor de Bouwnijverheid.

Naar verwachting realiseerden de hoofdaannemersbedrijven in 1999 een omzet van in totaal ruim 64 miljard gulden. Dit betekent een (nominale) omzetgroei van 9 procent. De bedrijven in de b.en u. behaalden een gemiddeld hogere omzetgroei dan die in de gww. In beide sectoren hebben vooral het middelgroot- en grootbedrijf een meer dan gemiddelde omzetstijging gerealiseerd. De omzetontwikkeling van het kleinbedrijf bleef hierbij duidelijk achter.

De goede gang van zaken komt ook tot uiting in de bedrijfsresultaten. De meeste bedrijven maakten winst. Voor belasting zal de winst uitkomen op gemiddeld 3,4 procent. In de b.en u. ligt het niveau van de gemiddelde winstmarge een fractie hoger dan in de gww. Vergeleken met andere industriële sectoren zijn de winstmarges die door bouwbedrijven worden behaald niet hoog. Het feit dat door bouwbedrijven doorgaans scherp op prijs moet worden geconcurreerd is hier onder meer debet aan. Daar staat tegenover dat in de uitvoerende bouw het winstniveau vrij constant is en weinig fluctueert.

De hogere omzet heeft tot een forse groei van de werkgelegenheid geleid. Het personeelsbestand steeg met gemiddeld 3,5 procent. Dit was de resultante van een stijging van het aantal bouwwerknemers met circa 3 procent en een toename van het aantal leidinggevend, administratief en ondersteunend personeel met 5 procent.

Voor volgend jaar blijven de meeste bedrijven optimistisch gestemd. Wel verwacht men de groeicijfers van dit jaar niet te zullen evenaren. Dit laatste geldt vooral voor de bedrijven in de gww. Gemiddeld genomen zal de omzet kunnen stijgen met ruim 7 procent. Daarbij rekenen de meeste bedrijven op een verdere verbetering van hun winstmarges. Zie publicatie: Ontwikkelingen en vooruitzichten van bouwbedrijven in 2000

omhoog omhoog