Werkgelegenheid in het schildersbedrijf in 1998 gedaald

Datum nieuwsfeit: 14-01-2000

14-Jan-00 Het werknemersbestand in het Schildersbedrijf in 1998

Werkgelegenheid in het schildersbedrijf in 1998 gedaald

Het gemiddelde aantal werkenden (het aantal mensjaren) in het schildersbedrijf nam van 1997 op 1998 af van 27.072 tot 25.832, een daling met 4,6 procent. In elke beroepsgroep was deze daling waar te nemen. In de provincies Flevoland, Noord-Brabant en Limburg steeg het gemiddeld aantal werkende schilders van 1997 op 1998. In de andere provincies daalde het gemiddelde aantal werkende schilders. De daling was in Zeeland met een kwart het hoogst. Het gemiddelde aantal werkende schilders jonger dan 55 jaar is in 1998 gedaald. In de leeftijdscategorie 55 jaar en ouder steeg dit echter met maar liefst 18 procent. Van het gemiddeld aantal werkenden is 4 procent van het vrouwelijke geslacht. Ruim de helft van het administratief personeel is vrouw.

Deze gegevens zijn ontleend aan het recentelijk gepubliceerde rapport Het werknemersbestand in het Schildersbedrijf in 1998, uitgebracht door het Economisch Instituut voor de Bouwnijverheid te Amsterdam. Dit rapport is samengesteld in opdracht van het Bedrijfschap Schildersbedrijf.

Het aantal schilders dat op 1 oktober 1998 (het tijdstip in het jaar waarop het totaal aantal werkenden in het schildersbedrijf het grootst is) actief was, lag lager dan op dezelfde datum in 1997. Op 1 oktober 1998 waren 26.522 schilders actief, wat een daling van 5,7 procent betekende ten opzichte van 1997. In alle bedrijfsgrootteklassen lag het aantal werkende schilders op 1 oktober 1998 lager dan vorig jaar.

Binnen het schildersbedrijf is er sprake van een seizoenspatroon in de werkgelegenheid. In de maanden juli tot en met oktober 1998 waren de meeste schilders actief. In de wintermaanden zijn er beduidend minder schilders actief. In 1998 zijn 34.039 personen gedurende een lange of korte periode actief geweest in het schildersbedrijf. Ten opzichte van 1997 betekent dit een daling. Deze daling is vooral toe te wijzen aan de vele uittreders. Het totale bestand in 1998 daalde sterker dan dat het gemiddelde aantal werkenden in het schildersbedrijf daalde. Dit betekent dat de werknemers gemiddeld een groter gedeelte van het jaar in het schildersbedrijf werkzaam zijn geweest. Zie publicatie: Het werknemersbestand in het schildersbedrijf in 1998

omhoog omhoog