Politieberichten stad Groningen

Vrijdag, 14 januari 2000

Dagelijkse perberichten district Groningen/Haren

Mannen aangehouden na bedreiging
In een horecagelegenheid aan de Grote Markt in Groningen heeft de politie vannacht twee mannen in de leeftijd van 20 en 19 jaar uit Lochem en Enschede aangehouden wegens bedreiging. De twee vielen overige cafébezoekers lastig en werden daarop gesommeerd de zaak te verlaten. Zij weigerden dit waarop één van de portiers de 20-jarige man de zaak uit wilde werken. De andere man trachtte dit te verhinderen en sloeg daarbij de portier. Die kreeg hulp van collega's en samen konden zij de beide mannen overmeesteren en overdragen aan de politie. Uit het politieonderzoek kwam mede door getuigenverklaringen naar voren dat beide verdachten, die onder invloed van alcohol verkeerden, meerdere keren hadden gedreigd met een aantal vrienden terug te zullen komen om wraak te nemen. Beiden verdachten zijn naar het politiebureau gebracht en ingesloten voor onderzoek en verhoor.

Man gewond bij verkeersongeval
Bij een verkeersongeval op de Oostersluisbrug in Groningen is vannacht een 21-jarige automobilist uit Groningen gewond geraakt. De man reed in zijn auto in de richting van Oosterhoogebrug. Vermoedelijk door te hoge snelheid verloor de man de macht over het stuur en raakte uit de koers. Een stuurcorrectie mocht niet meer baten en de auto botste tegen een pilaar van de slagboom bij de brug. De bestuurder droeg vermoedelijk geen autogordel en liep bij het ongeval hoofdletsel op. Hij is overgebracht naar een ziekenhuis. De auto is door een bergingsbedrijf afgevoerd.

Man bedreigd in zijn woning
Een 49-jarige man uit Groningen is gisteravond bedreigd met vermoedelijk een vuurwapen in zijn woning aan de Cortinghpoort in Groningen. De man bevond zich in zijn woonkamer toen er werd aangebeld. Hij opende de deur en een hem onbekende man betrad de woning. De onbekende vroeg naar de zoon van de bewoner, maar die was niet thuis. Daarop trok de man een op een vuurwapen gelijkend voorwerp en dreigde daarmee. Ook zij hij dat hij een explosief in de woning zou gooien. Daarop verdween de onbekende in een auto. Ondertussen waren surveillerende politiemensen bezig met het zoeken naar een auto, waarvan de bestuurder was doorgereden na een aanrijding in Zuidwolde. Op basis van een opgegeven signalement werd die auto met bestuurder aangetroffen bij een tankstation aan de Beneluxweg in Groningen. De bestuurder bleek onder invloed en werd overgebracht naar het politiebureau. Intussen werd de bedreiging aan de Cortinghpoort bij de politie gemeld. Bij het politieonderzoek werd duidelijk dat de doorrijder eveneens als ver
dachte kon worden aangemerkt voor de bedreiging aan de Cortinghpoort. De man, bij wie overigens 1 promille alcohol werd gemeten, is ingesloten voor nader onderzoek en verhoor.

Dronken fietser gewond bij ongeval
Bij een verkeersongeval op de Petrus Campersingel in Groningen is gisteravond een 33-jarige man uit Groningen gewond geraakt. De man stak, vermoedelijk zonder goed op te letten, de rijbaan over ter hoogte van het Hanzeplein en werd aangereden door een auto bestuurd door een 20-jarige vrouw uit Groningen. De fietser kwam te vallen en is overgebracht naar het ziekenhuis. Hij liep schouderletsel op. De man bleek onder invloed van alcohol te verkeren. In verband daarmee is van hem een bloedproef genomen.

Kinderen stelen telefoons
In een winkel voor telefoon artikelen in de Herestraat in Groningen heeft de politie gisteravond 5 jongens in de leeftijd van 11 tot 14 jaar aangehouden wegens diefstal van twee mobiele telefoons met een waarde van ruim 1200 gulden. De kinderen werden daarbij door personeel betrapt. Ze zijn na verhoor overgedragen aan de ouders en aangemeld bij het HALT-bureau.

Maaltijdbezorger beroofd
Een 20-jarige maaltijdbezorger uit Groningen is gistermiddag beroofd aan de Wibenaheerd in Groningen. De man had een maaltijd bezorgd en werd op de terugweg bij de onderdoorgang naar de Amkemaheerd tegen gehouden door twee mannen. Hij moest een steeg inrijden en werd daar onder bedreiging van een mes door een derde man van zijn geld, ongeveer 100 gulden, beroofd. Kennelijk was de hoogte van dat bedrag een tegenvaller voor de daders want zij vroegen om meer geld. Toen het slachtoffer niet meer geld bleek te hebben kreeg hij een vuistslag in het gezicht van één van de overvallers. Daarna verdwenen die te voet. De politie onderzoekt de beroving.

Hond bijt schapen
De hond, een Mechelse herder, van een 30-jarige vrouw uit Groningen heeft gistermorgen een drietal schapen verwond in een weiland aan de Legeweg in Groningen. Het dier werd uitgelaten door een 33-jarige vrouw uit Groningen, die op het dier paste. De hond ontstapte aan haar aandacht en rende de wei in, om daar direct achter de schapen aan te gaan. Meerdere schapen belandden in de sloot. Drie schapen raakten gewond. Eén van de dieren liep een gebroken poot op en moest worden afgemaakt. De beide andere gewonde schapen worden eerst verzorgd, maar het is niet uitgesloten dat ook deze dieren moeten worden afgemaakt. De eigenaresse van de hond is bereid om de schade aan de 63-jarige veehouder te vergoeden. De politie heeft proces-verbaal opgemaakt tegen de 33-jarige vrouw die de hond uitliet wegens het niet aanlijnen van het dier.

Bromfietscontrole
De politie heeft donderdag op de Parkallee een bromfietscontrole gehouden. Zeven bromfietsen werden voor nader onderzoek aan het bureau geplaatst, omdat er of geknoeid was met het framenummer of omdat er geen papieren bij waren. Een 20-jarige man uit Groningen werd tijdens de controle aangehouden voor heling dan wel diefstal van een scooter. Hij had van het voertuig waar hij op reed geen papieren en geen bromfietscertificaat. Het stuurslot van de scooter bleek geforceerd en met het framenummer was geknoeid. De politie stelt een onderzoek in.

Nadere informatie, via bureau Voorlichting, tel. 050 599 5011