Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

Volkswagen presenteert terreinwagen-studie AAC

Datum nieuwsfeit: 14-01-2000
Vindplaats van dit bericht
Bron: Razende Robot Reporter
Zoek soortgelijke berichten

Volkswagen presenteert terreinwagen-studie AAC

(14 Januari 2000)

PERSBERICHT:

Volkswagen presenteert op de North American International Motorshow in Detroit een indrukwekkend studiemodel: het Advanced Activity Concept (AAC). Deze combineert de functionele kenmerken van een pick-up met de comforteigenschappen van een limousine uit het topsegment. De door een 230 kW/313 pk sterke V10 TDI gemotoriseerde en vierwielaangedreven auto biedt een eerste idee hoe binnen korte tijd het modelspectrum in deze klasse zou kunnen veranderen.

Het studiemodel toont in het front een duidelijke stilistische verwantschap met de vorig jaar gepresenteerde Concept D, het studiemodel van een topklasse limousine van Volkswagen. Over de extreem lange wielbasis van de AAC vormde het ontwerpteam een al even dynamische als elegante carrosserie. Een sterk hellende voorste dakstijl (A-stijl), het gesloten zijdelingse vensterfront en de naar achteren richting laadbak schuin verlopende C-stijl zijn essentiële stijlmiddelen, die in hun samenspel een coupé-achtige lijn creëren. Bovendien accentueert de afwerking van de laadbak - met de analoog aan de C-stijl lopende, ietwat schuin geplaatste achterzijde - van opzij het sportieve karakter van de AAC.

Tot aan de C-stijl is de structuur zelfdragend. Laadbak en achteras zijn gemonteerd op aangeflenste langsdragers. De harmonieuze verbinding tussen het inzittendencompartiment en het laadruim wordt nog verder versterkt door een rondlopende, stabiele reling boven de laadbak.

Net als aan de voorzijde zorgt ook achter een uit aluminium vervaardigde bodembescherming voor de vereiste robuustheid in het terrein. Daarboven bevindt zich de achterklep van de laadbak. Deze is voorzien van robuuste aluminium profielen om beschadiging van de bodemplaat te voorkomen. Boven de laadruimte kan indien gewenst een opvallend gestileerd gaasnet worden bevestigd.

Een afstandsbediening ontgrendelt de portieren van de pick-up. Pas wanneer deze 'Communicator' in een speciale houder in het bovenste deel van het instrumentenpaneel wordt geplaatst kan de motor via de startknop worden gestart.

Het bovenste deel van de portierpanelen is net als het dashboard bekleed met zwart alcantara. Ook de hemeischaal is met alcantara bekleed. Onder de ruiten zijn de portierpanelen voorzien van een aluminium sierlijst, die op dezelfde hoogte in het dashboard doorloopt. Alle elementen daaronder zijn bekleed met hoogwaardig leder in de tint 'teak'.
Aluminium domineert ook het deel van de middenconsole rondom de keuzehendel: daar bevindt zich de coulisse van de zestraps automaat, de bediening van de drietraps luchtvering en de functieregeling van de vierwielaandrijving. In het onderste deel van de middenconsole is een koelbox geïntegreerd. In het midden van het dashboard bevindt zich een navigatiesysteem, waarvan de 7-inch kleurenmonitor bij het starten wordt geactiveerd. De informatie van het navigatiesysteem en de offroad-geometrie wordt via een multi-informatie-display getoond.

Aangezien er door de bijzondere achterportieren geen B-stijlen aanwezig zijn, past Volkswagen in de AAC voor integraalstoelen toe met in de rugleuning geïntegreerde veiligheidsgordels. Ondanks het ontbreken van B-stijlen is de passieve veiligheid van de carrosserie toonaangevend. De sluitmechanismen van de portieren vormen een vaste verbinding met zowel dak als dorpels.

De AAC wordt aangedreven door een V10 TDI-motor. Deze met twee turbo's en een balansas uitgeruste 'hightechmotor' ontwikkelt bij 4000 tpm een vermogen van 230 kW/313 pk. Een bijzondere eigenschap van de V10 is het buitengewoon hoge koppel van 750 newtonmeter. De brandstofinspuiting wordt verzorgd door de door Volkswagen en Bosch gezamenlijk ontwikkelde pomp-verstuiver-techniek.

Een zestraps automatische transmissie met manuele tiptronic-functie brengt het motorvermogen over op de permanente vierwielaandrijving. Voor zware offroad-passages kunnen met een druk op de knop de terreinoverbrenging en twee, eveneens elektronisch geschakelde, sperdifferentiëlen worden ingeschakeld. Deze systemen worden nog aangevuld met een elektronische sperdifferentieel (EDS) die ervoor zorgt dat alle vier de wielen steeds genoeg tractie hebben. Het elektronische stabiliteitsprogramma ESP helpt om ook moeilijke dan wel gevaarlijke rijomstandigheden in de hand te houden. Het studiemodel is rondom voorzien van onafhankelijke wielophanging met dubbele dwarsarmen.

Een drietraps luchtvering optimaliseert de on- en offroadeigenschappen. Tijdens normaal rijden bevindt de AAC zich in de middelste stand, het standaardprogramma. Bij hogere snelheden kan het onderstel duidelijk worden verlaagd. In het terrein wordt het hoogste niveau aanbevolen, met een bodemvrijheid van 390 millimeter. Tussen de minimale en maximale stand bedraagt de verstelweg van de luchtvering 110 millimeter. Dit studiemodel beschikt over comfortkenmerken, die anders uitsluitend waren voorbehouden aan limousines uit het topsegment.

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie