Nieuws van Nederlandse Vereniging van journalisten (NVJ)

Datum nieuwsfeit: 14-01-2000
Nederlandse Vereniging van journalisten

NVJ-Nieuws van 14 januari 2000

Redactie NVJ Nieuws
De redactie van de NVJ Nieuws pagina's in het tweewekelijkse vakblad De Journalist wordt voortaan verzorgd door Ron de Haan (40). Hij volgt in die functie Bert Pots op. Behalve voor de 'blauwe pagina's' neemt De Haan de redactie op zich van de NVJ Nieuwspagina's op Villa Media. Ron de Haan (van '80 - '90 werkzaam in de dagbladpers, later onder meer verantwoordelijk voor de kunsttijdschriften Theater en NL.) houdt kantoor aan de Herenmarkt 12 (1013 ED) Amsterdam (t 020 420 6166 email: (info@kunstopschrift.nl))

9000ste lid
Tot veler verrassing haalde de NVJ het 9000ste lid binnen. Dat gebeurde op de valreep in 1999, het feestje werd later gevierd bij de ceremonie die hoorde bij de winnaar van De Zilveren Camera (Marcel Molle). Het 9000ste lid is ook een fotografe: Tamar de Kemp uit Rotterdam. Het kersverse NVJ-lid 'Mijn voornaamse overweging om lid te worden van de NVJ? Ik wilde een perskaart!'

NVJ-voorzitter Ron Abram: Ruime looneis
De NVJ maakt zich de komende maanden sterk voor een ruime looneis. NVJ-voorzitter Ron Abram: 'Wij eisen 4% plus. Er zijn zo al twee zwaarwegende argumenten voor aan te voeren: ten eerste de zeer noodzakelijke inhaalslag voor de omroepwereld en ten tweede het feit dat lokale overheden zijn begonnen hun belastingtarieven en heffingen stevig te verhogen.'
Zie voor de volledige tekst van een interview met Ron Abram de Nieuwspagina's van De Journalist van deze week.

Voorstellenpakket dagblad-CAO onderweg
Hij is of wordt dezer dagen bezorgd: het voorstellenpakket voor de CAO Dagbladen 2000. Het pakket is onderweg naar 2500 dagbladjournalisten. Naast een salariseis van 4,25% krijgen in de voorstellen de regelmatige inconveniëntie (bijvoorbeeld om de week avonddienst), scholing, naschoolse opvang en uitbreiding van de instroom van jonge journalisten boven de sterkte de meeste aandacht. De dagbladjournalisten die op de voorstellen willen reageren wordt gevraagd dit binnen 14 dagen te doen. Volgens sectiesecretaris Tien Nicolaas van de NVJ is het streven erop gericht om in het voorjaar tot een akkoord te komen.

Zwijgplicht VARA!
Volgens de NVJ is de zwijgplicht die het Vara-personeel over de plannen om commerciel te gaan niet langer houdbaar. In een brief hebben de bonden de Vara-leiding verzocht de maatregel op te heffen. 'Zwijgplicht is nu niet bepaald iets dat een journalistiek bedrijf past'.

Reprorechten
De reprorechtvergoedingen voor freelance-journalisten die in 1997 een bijdrage hebben geleverd aan een van de bladen van de Weekbladpers worden nog deze maand uitbetaald. Om administratieve/financiele redenen is ervoor gekozen bedragen onder de f. 15,-- niet uit te betalen.

TV-programmamakers
Stichting Nieuwswaarde gaat in 2000 weer thuiskopievergoedingen uitkeren. Journalisten/programmamakers van nieuws- en actualiteitenprogramma's die menen hiervoor in aanmerking te komen, kunnen zich tot uiterlijk 1 maart 2000 aanmelden. Aan de hand van de door u verstrekte gegevens wordt bekeken wie recht hebben op een vergoeding. Daarna wordt er een verdelingsreglement uitgewerkt en tot betaling overgegaan.
Stuur voor 1 maart a.s. uw gegevens (naam, adres, woonplaats, titel programma en uitzenddatum/periode) naar:
Stichting Nieuwswaarde
1180 AS AMSTELVEEN
Voor eventuele vragen kunt u bellen met Marc Waucomont, 020 - 3470447.

Waakhondengroep VNU/Wegener
Welk onderscheidend vermogen hebben twee concurrerende dagbladtitels op een overlappende lezersmarkt, als zij hun nieuws moeten putten uit dezelfde bron? Deze bezorgdheid leeft onder de redactieraden en redactiecommissies (de 'waakhondengroep') van de dagbladen van VNU én Wegener.
De situatie kan zich gaan voordoen in Gelderland, waar gestudeerd wordt op de overname van de Gelderlander (VNU) door Wegener (Arnhemse Courant). Hetzelfde geldt voor het grensgebied van Brabant met Zeeland waar BN/De Stem, nu nog VNU, en de Wegener titel PZC verschijnen. De Wegener titels kopen (een deel van) hun (economisch en sport) nieuws uit binnen- en buitenland gezamenlijk in van de GPD. Ook in Limburg, waar de Limburger (VNU) naar de Telegraaf (Limburgs Dagblad) gaat betrekken de twee concurrenten hun nieuws nu nog van verschillende bronnen.
Meer over de waakhondengroep deze week op de Nieuwspagina's van De Journalist.

Pers in oorlogsgebieden
De NVJ wil dat er meer aandacht komt voor het lot van journalisten in oorlogsgebieden. Dit zegt algemeen secretaris Hans Verploeg in reactie op het bericht dat vorig jaar in totaal 86 journalisten door gewelddadigheden zijn omgekomen. Onder hen was Sander Thoenes die zich voor Vrij Nederland in Oost-Timor bevond.
De bond onderzoekt of er fondsaanvragen mogelijk zijn om journalisten beter te documenteren en hen voor te bereiden op hun werk in oorlogsgebieden. Ook trainingen die geënt zijn op oorlogssituaties zouden door verslaggevers en fotografen intensief gevolgd moeten worden.