Inhoud Gakkrant februari 2000

Datum nieuwsfeit: 14-01-2000

Datum : 14/2/2000 Gakkrant februari 2000

De eerste Gakkrant van deze eeuw opent met een artikel over de pemba-kortingsregeling. Werkgevers die arbeidsgehandicapten in dienst hebben en/of samenwerken met wsw-instellingen, kunnen in aanmerking komen voor korting op en/of vrijstelling van de basispremie wao. Het Gak adviseert werkgevers hun aanvragen in te dienen als de jaarloonopgaven de deur uit zijn.

Arbeidsgehandicapten die in dienst treden bij een nieuwe werkgever hebben de eerste vijf jaar bij ziekte recht op een Ziektewetuitkering. Dit ziekengeld, dat 70% van het dagloon bedraagt, kan worden verhoogd tot maximaal 100%. Tot voor kort vond deze verhoging in veel gevallen automatisch plaats. Het CTSV heeft onlangs vastgesteld dat het spontaan ophogen van het ziekengeld niet rechtmatig is, omdat de Ziektewet bepaalt dat dit alleen mag gebeuren op verzoek van de werkgever.

Verder wordt uitgebreid stilgestaan bij het Nationaal MKB Congres dat 22 maart 2000 wordt gehouden in Utrecht. Een van de sprekers daar is Hans Buitenhuis, directeur Relatiebeheer & Verkoop/ Marketing en Communicatie bij Gak Nederland bv. Hij spreekt over innovatie en behandelt daarbij themas als administratief gemak, preventie en reïntegratie en klantgerichtheid. Het Gak biedt, als medesponsor van het congres en de bijbehorende vakbeurs, werkgevers via een speciale faxbon honderd gulden korting op de toegangsprijs.

Verder in deze Gakkrant aandacht voor de volgende onderwerpen: * de behandeling in de Tweede Kamer van het kabinetsstandpunt met betrekking tot de uitvoeringsorganisatie * onvermoede gevolgen van de Flexwet voor de vaststelling van het recht op ww- en Ziektewetuitkering * over uitkeringen op grond van enkele suppletieregelingen is geen sv-premie meer verschuldigd omdat deze regelingen als gevolg van wettelijke veranderingen voortaan als pensioen worden aangemerkt * de invoering van de euro per 1 januari 2002 en de gevolgen daarvan voor de gegevensuitwisseling tussen Gak en werkgevers * het Lisv heeft de richtlijnen voor depotstortingen geüniformeerd * mensen die zich in detentie bevinden kunnen binnenkort geen aanspraak meer maken op een Ziektewet- of arbeidsongeschiktheidsuitkering * uitkeringsgerechtigden die in het buitenland wonen zijn met ingang van 1 januari niet langer verzekerd voor volksverzekeringen.

De gedrukte versie van deze Gakkrant wordt op 23 februari a.s. gedistribueerd.

*** zie originele bericht voor downloaden Gakkrant ***