Shell en Commerce One willen verder in e-business

Datum nieuwsfeit: 14-01-2000
14-01-2000

Shell en Commerce One willen verder in e-business

LONDEN – Shell en Commerce One, een toonaangevend Amerikaans bedrijf in zakelijke elektronische dienstverlening, hebben de intentie gezamenlijk op internet een handelsmarkt te ontwikkelen voor de olie-, gas en chemische industrie.

Het is de bedoeling om kopers en leveranciers van goederen en diensten uit de energie-industrie via het internet zaken te laten doen. Naar verwachting wordt eind maart de definitieve overeenkomst voor de joint venture getekend

Volgens Groepsdirecteur Harry Roels zal de aanstaande samenwerking niet alleen voortbouwen op de ingeslagen wijzigingen in Shells in- en verkoopbeleid, maar ook in de energiemarkt de toon zetten in het gebruik van nieuwe internettechnologie. 'Het is wat dat betreft een opvallende stap van ons.' Shell zal in het nieuwe bedrijf een meerderheidsbelang krijgen.

De verwachting is dat de kosten van procurement aanmerkelijk zullen dalen. De geplande e-commerce-activiteiten zullen daarom een bijdrage leveren in de kostenverlagingen van $4 miljard die de Groepsdirectie eind december aankondigde.

In het tweede kwartaal van dit jaar moet de elektronische markt on line gaan.

Voor meer informatie kijk op www.shell.com . De activiteiten van Commerce One zijn te bekijken op www.commerceone.com .