EXPO 2000 in Hannover verwacht 40 miljoen bezoekers

Datum nieuwsfeit: 15-01-2000

PERSBERICHT - 15 JANUARI 2000

EXPO 2000 Hannover verwacht 40 miljoen bezoekers

De organisatie van de wereldtentoonstelling EXPO 2000 in Hannover, van 1 juni tot en met 31 oktober, verwacht 40 miljoen bezoekers, onder wie 1 tot 2 miljoen Nederlanders. Dat is bekend gemaakt bij de Nederlandse presentatie van het miljardenproject.

Met de EXPO is in totaal een investering van zo`n 7 tot 8 miljard gulden gulden gemoeid. Duitsland heeft er 3,4 miljard voor uitgetrokken. De 175 landen en 17 andere organisaties die zich presenteren, geven er bij elkaar 2 miljard gulden aan uit.

Verwacht wordt dat zo`n 70 procent van de bezoekers uit Duitsland zelf komt. Een kwart komt naar verwachting uit andere Europese landen. De rest uit Japan en de Verenigde Staten.

Er is de organisatoren veel aan gelegen ook Nederland voor het vijf maanden durende evenement te interesseren. Managing director dr. Reinhard Volk daarover: "Het is het eerste grote internationale evenement sinds de Olympische Spelen in 1972 in Duitsland. De EXPO is voor ons land een uitgelezen kans zich te presenteren als gastland, als culturele natie en als moderne vestigingsplaats voor het bedrijfsleven".

De EXPO is in zee gegaan met twee grote reisorganisaties en NS Internationaal. Zij verkopen losse kaarten, laten elke dag een speciale snelle trein naar Hannover rijden en bieden arrangementen aan. Bovendien ligt Hannover tussen diverse populaire vakantiegebieden zodat ook van Nederlandse toeristen bezoekjes worden verwacht.

Tussen de tientallen paviljoens valt het Nederlandse nu al op, zei Volk. "Het wordt het neusje van de zalm". Het Nederlandse gebouw staat op de kop van de Europalaan op het EXPO-terrein. Het veertig meter hoog en in elk geval de hoogste inzending. Opmerkelijk ook het paviljoen van Japan. Dit wordt volledig uit gerecycled papier gemaakt en wordt na afloop ook weer hergebruikt. Het Nederlandse paviljoen wordt na afloop te koop aangeboden.