Internet Society: 2000 wordt Internet-jaar voor Nederland

Datum nieuwsfeit: 17-01-2000
Internet Society Nederland

17 januari 2000

Persbericht: 2000 wordt het Internet-jaar voor Nederland!

Embargo tot 17 januari 19.00 uur

"Dit jaar wordt voor Nederland een topjaar op internetgebied", dat zei Patrick van Gent, vice-voorzitter van het bestuur van de vereniging Internet Society Nederland (isoc.nl), op de nieuwjaarsreceptie in de Westergasfabriek te Amsterdam. Hij refereerde daarbij aan:
* De te verwachte beursgang van een hoop 100% internetbedrijven in Nederland: Chello, WOL, Nedstat, ICOM, ILSE, Tridion etc.
* De aanstaande introductie van snel internet waarmee Nederland voorop loopt en daaraan gepaard gaande tijdsonafhankelijke tarieven (stimulans e-commerce);

* De relatieve snelheid waarmee vooral in Nederland er ook draadloos internetten aan zit te komen (lokaal en nationaal maar ook breedband en smalband).

Patrick van Gent maakte tevens een groot aantal initiatieven bekend die Internet Society neemt om de positie van Nederland nog verder te versterken:

ISOC gaat zelf televisieprogrammas produceren, zowel voor zakelijke als voor recreatieve gebruikers. Dit om het imago van en de voorlichting over internet te verbeteren. Deze zullen tegelijk met het internationale Internet Fiesta op 17/18 maart worden uitgezonden (via RTL4 en %).

ISOC introduceert bij het Internet Fiesta ook een nieuw fenomeen: de actieportal: www.watisdatnu.nlDit moet in het weekend van het Fiesta de drukstbezochte Nederlandse website ooit worden.

Het nummer 0900-internet zal tegelijkertijd van start gaan als een centraal informatiepunt voor vragen en tips over internetgebruik- en problemen. Hij gebruikte daarbij het woord telefoonportal.

Onder het motto uw eerste tien minuten online, begin offline gaat ISOC echte beginners op weg helpen door middel van een cdrom met eenvoudige aanwijzingen.

Met een aantal van de participanten is isoc.nl ook bezig een e-commerce Garantiefonds in te richten. Via dit fonds worden klanten beschermd tegen de ongewenste gevolgen van online aankopen doen. Van Gent sprak de verwachting uit dit in april te kunnen introduceren.

Ook is isoc.nl bezig met een nationale emailgids waarin iedereen van iedereen emailadressen kan opzoeken. Ook dit verwachtte van Gent voor de zomer operationeel te hebben.

Ook maakte hij bekend dat de Raad van Participanten van de Internet Society, waarin inmiddels ruim 60 toonaangevende bedrijven zitting hebben, besloten heeft tot de oprichting van een Raad van Advies. De Raad van Advies wordt het belangrijkste algemene adviescollege van de Internet Society.

In dit kader maakte hij ook de nominatie bekend van de Nederlandse Internet Celebrity en de Europees Zakenvrouw van het jaar, Nina Brink, voor de Board of Trustees, het internationale hoofdbestuur van de Internet Society.

Van Gent:"1999 was een heel goed jaar voor de Internet Society. We hebben onze participantenbasis ruim verdubbeld evenals het ledenaantal. Voor de achterban zijn we een soort business club en voor internet een soort marketingbureau. Ons jaarplan voor 2000 staat helemaal in het teken van ons portfolio: promotie, kennis, contact, invloed en business."

Noot voor de redactie,

Noot voor redacties