VNG positief over helder profiel gemeentelijke organen

Datum nieuwsfeit: 17-01-2000
Vereniging Nederlandse Gemeenten

Persberichten

VNG positief over helder profiel gemeentelijke organen De Vereniging van Nederlandse Gemeenten oordeelt positief over de bijdrage die de Staatscommissie Dualisme en Lokale Democratie onder leiding van prof. mr. D.J. Elzinga levert aan de kwaliteit van het lokaal bestuur. Het grote aantal onderwerpen in het rapport en de veelzijdigheid van de uitwerking bieden talrijke aanknopingspunten voor discussies over het gehele scala van gemeentelijke instituties. In algemene zin ligt de kracht van het rapport van de Commissie-Elzinga in de verscherping van het onderscheid tussen de verschillende gemeentelijke organen ten aanzien van hun taken en bevoegdheden. De commissie constateert terecht dat de structuurwijzigingen een hefboomfunctie vervullen voor veel belangrijkere cultuurwijzigingen.

De VNG hecht grote waarde aan de voorgestelde versterking van de gemeenteraad. Een voorwaarde is daarbij echter wel een professioneel ondersteunend instrumentarium, mede omdat de tijdsbelasting van gemeenteraadsleden algemeen als een probleem wordt ervaren. Wanneer de positie van het gemeenteraadslid sterker en het raadswerk aantrekkelijker wordt, komt dat een positieve profilering van de gemeenteraad ten goede.

Het rapport biedt een goede aanzet tot preciezere formulering van de taken van de burgemeester.

De VNG is het geheel oneens met aanbevelingen van de commissie voor wanneer gemeenten wel en niet een gekozen burgemeester zouden moeten hebben. De VNG vindt dat de verschillen naar inwoneraantal onvoldoende zijn beargumenteerd.

Een heldere profilering van de verschillende gemeentelijke organen kan worden bevorderd door een brede discussie in de samenleving. Daarbij moeten ook andere maatschappelijk organisaties betrokken zijn, zoals politieke partijen, het bedrijfsleven en belangenorganisaties.

In de komende maanden biedt de VNG het platform voor verdere meningsvorming in en tussen de gemeenten. Deze meningsvorming is vorig jaar al op gang gekomen met het instellen van de VNG-Beraadsgroep Vernieuwing van de lokale democratie onder leiding van burgemeester H.G. Ouwerkerk van Almere. De uiteindelijke reactie van de VNG op het rapport van de Commissie -Elzinga zal gebaseerd zijn op de meningsvorming in de komende maanden. Ook het VNG-jaarcongres op 6 en
7 juni 2000 gaat over de vernieuwing van de lokale democratie.

17 januari 2000