Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

Nissan Almera eerste model met nieuwe bodemplaat

Datum nieuwsfeit: 17-01-2000
Vindplaats van dit bericht
Bron: Razende Robot Reporter
Zoek soortgelijke berichten

Nissan Almera is het eerste model met Nissans nieuwe, multi-inzetbare bodemplaat

(17 Januari 2000)

PERSBERICHT:

De nieuwe Almera, waarvan de verkoop in april start, heeft als eerste Europese model een bodemplaat die straks wereldwijd wordt gebruikt. Het is een zeer sterke en solide basis voor een reeks nieuwe producten van Nissan. Samen met onderhuidse, zeshoekige verstevigingen, de toepassing van laserlastechnologie en extra gehard plaatstaal is de nieuwe Almera dertig procent stijver dan zijn voorganger.

Het zogenaamde MS (medium/small)-platform dient als basis voor de drie- en vijfdeurs Almera's, die in Sunderland worden gebouwd. Ook de later te introduceren Almera Tino heeft deze bodemplaat. Hier gaat het om een compacte MPV, die uit de fabriek in Barcelona komt. Tevens zal Nissan het MS-platform gebruiken voor de productie van Almera sedans in Japan en Mexico en voor de toekomstige opvolger van de Primera. Uiteindelijk zullen op jaarbasis tegen een miljoen auto's met deze bodemplaat worden gebouwd.

Nissans ontwikkelingscentrum in Japan heeft de aftrap gedaan voor het MS-platform maar de uiteindelijke doorontwikkeling heeft zich in Europa voltrokken. Met name Nissans technologisch centrum in het Britse Cranfield heeft hierbij een grote rol gespeeld. Bij de ontwikkeling zijn leveranciers van materialen en componenten betrokken, zoals bijvoorbeeld die van enkele delen van het onderstel, de remmen en van verwarming- en ventilatiesystemen. Dit is gedaan om er zeker van te zijn dat de bodemplaat wereldwijd in de diverse fabrieken perfect in de productielijnen valt in te passen.

De Almera heeft alles bij elkaar opgeteld een sterk Europees karakter, zowel qua constructie als qua vormgeving en productie. Meer dan 15.000 mensen zijn in Europa direct bij dit nieuwe model betrokken, terwijl de komst van de Almera in de loop van dit jaar nog een serie nieuwe banen zal opleveren bij de meer dan vierduizend dealers in heel Europa.

Zeshoekig
De zeshoekige constructies zijn voor in de carrosserie van de Almera terug te vinden. Ze geven sterkte aan de voorste dragende delen. Daardoor is een veel grotere weerstand tegen torsie en trillingen verkregen dan met een gangbare rechthoekige constructie. Nissan gebruikt bovendien lichtgewicht staal met een van nature zeer hoge weerstand tegen verbuiging. Juist in dit geval bewijst de hoogwaardige laserlastechnologie zijn voordeel. Hiermee zijn stalen platen van verschillende dikte en sterkte met elkaar te verbinden. Daarna zijn deze samengestelde delen probleemloos zonder verlies aan kracht tot een carrosseriedeel te persen.

Dankzij de nieuwe technologieën heeft de Almera een hoge mate van stijfheid. De carrosserie blinkt bovendien uit door zijn geringe gewicht, wat de prestaties, het brandstofverbruik en de uitstoot van kooldioxide positief beïnvloedt. Bij de plaatstalen delen, zoals de motorkap, de zij schermen en de portieren is veel zorg besteed aan weerstand tegen deukjes als gevolg van steenslag en winkelwagentjes die wel eens pardoes tegen een auto kunnen rollen. Nissan heeft gekozen voor een speciaal soort staal. Eerst wordt het gevormd en tijdens het lakprocédé onder invloed van hoge temperaturen gehard. Zo verkrijgt het de weerstand tegen beschadiging en is de fraaie, sportieve vorm van de Almera voor lange tijd gewaarborgd.

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie