SP en VARA-leden voeren actie bij VARA-gebouw Hilversum

Datum nieuwsfeit: 17-01-2000

17 januari 2000

Persbericht

SP: "VARA, laat je niet vangen door het grootkapitaal, blijf binnen het publieke bestel"

Vanochtend vroeg hebben de SP en verontruste VARA-leden actie gevoerd bij het VARA-gebouw in Hilversum. VARA-personeel kreeg een actiekaart ter ondertekening waarmee men protesteert tegen het voornemen om een commerciele omroep te worden.
Morgen zal SP-Kamerlid Harry van Bommel bij de behandeling van de concessiewet een aantal voorstellen doen die ertoe kunnen leiden dat de VARA binnen het publieke bestel blijft.

Onder het motto "VARA, laat je niet vangen door het grootkapitaal" hebben een aantal SP'ers en verontruste VARA-leden kaarten uitgedeeld aan de medewerkers van de VARA. Het VARA-personeel kan met de kaarten aan het bestuur laten weten dat ze het niet eens zijn met de plannen voor een commerciele VARA. Op de kaart is een prent van Jan Rot afgebeeld met de leus "Luistervinken laat je niet vangen door het grootkapitaal", die de VARA in 1928 gebruikte om leden te werven.

"Zeker in een tijd van overal oprukkende commercie en verplatting is een pluriform publiek bestel van groot belang. Mocht de VARA commercieel gaan, dan wordt deze belangrijke steunpilaar onder de publieke omroep weggetrokken. Dat moet dus niet gebeuren," aldus de actievoerders.

Deze week gaan ook de lokale SP-afdelingen aan de slag met de actiekaart. Zij zullen proberen zoveel mogelijk mensen te bewegen een kaart aan de VARA te sturen.

SP-Kamerlid Harry van Bommel zal bij de behandeling van de concessiewet in de Tweede Kamer wijzigingsvoorstellen doen die ertoe kunnen leiden dat de VARA binnen het publieke bestel blijft, zoals terugdringen van de invloed van de NOS en de versterking van het "thuisnet", dat wil zeggen dat omroepen in plaats van minder juist méér gaan uitzenden op een vast net.

---

Een foto van de actie van vanmorgen en een speciale internet-versie van de kaart zijn te vinden op www.sp.nl/nieuws/actie/vara

Meer informatie over de kaartenactie: Yorick Haan, 06 204 301 57 Meer informatie over de wijzigingsvoorstellen: Harry van Bommel, 06 227 880 43