CDA wil wijzigingen in Omroepwet

CDA TWEEDE KAMERFRACTIE

CDA wil wijzigingen in Omroepwet

Den Haag, 18 januari 2000

Maatschappelijke organisaties opnemen in bestuur omroep

Om de invloed van de overheid op de publieke omroep terug te dringen, zal het CDA enkele wijzigingsvoorstellen indienen bij de Concessie-wet. De net-coördinatoren moeten onder de netbesturen, en dus de omroepverenigingen, worden gebracht. En dus niet langer aangestuurd worden door de Raad van Bestuur. Het CDA wil de positie van de Raad van Toezicht ten opzichte van de Raad van Bestuur versterken. Zo moet de Raad van Toezicht (waar de omroepen in vertegenwoordigd zijn) de Raad van Bestuur kunnen ontslaan. De Raad van Toezicht moet bovendien van samenstelling veranderen. Slechts de voorzitter mag nog door de minister benoemd worden. De vier niet-omroep-gebonden zetels kunnen worden bekleed door vertegenwoordigers van maatschappelijke geledingen. Daardoor krijgt het publieke karakter van het bestel een nieuwe en herkenbare impuls en blijft de overheid op afstand.

Woordvoerder Joop Atsma: .Omroepverenigingen hebben het Nederlandse bestel vorm, inhoud en kleur gegeven. Van belang is dat zij blijvend een herkenbare afspiegeling van de Nederlandse samenleving vormen. In een samenleving die verandert, moeten deze organisaties meebewegen. Het middenveld is in beweging en de omroepwereld kan deze veranderingen niet negeren. Dat leidt tot verstarring. Het CDA ziet de omroepverenigingen als maat-schappelijke ondernemingen die zorgen voor een pluriforme, veelkleurige en onafhankelijke informatie-voorziening. Er moet dynamiek in het bestel blijven en het opnemen van maatschappelijke organisaties in de Raad van Toezicht kan daar een bijdrage aan leveren. Wij denken aan vertegenwoordigers uit bijv de wereld van cultuur,- sport, natuur/milieu, of
consumenten-organisaties. Door deze organisaties vier zetels te geven in de Raad van Bestuur, neemt het aantal overheidsplaatsen, en dus de invloed van de overheid af..

De netcoördinatoren moeten worden benoemd en aangestuurd door de netbesturen in plaats van door de Raad van Bestuur. Hierdoor kan er gewerkt worden aan een betere netprofilering maar door de omroepen zelf. Atsma: .Wij willen geen aansturing van bovenaf maar een duidelijker netindeling is nodig. De omroepverenigingen kunnen daar zelf voor zorgen als deze de netcoördinator aansturen. Dit is een wezenlijke, fundamentele verandering en zal voor de omroepen een aanvaardbare weg zijn. We hopen, en verwachten, steun van de PvdA. De PvdA wil de VARA , na de beloftes van Melkert van vorige week, toch niet afschepen met slechts enkele cosmetische
wijzigingen?