D66 A'dam: Westrandweg alleen met milieumaatregelen

D66 Amsterdam

Amsterdam, 18 januari 2000

D66: aanleg Westrandweg alleen met milieumaatregelen

D66 zal alleen instemmen met de aanleg van een vereenvoudigde Westrandweg wanneer er passende maatregelen worden genomen om de natuur in het gebied te beschermen. D66 wil dat er van af het allereerste begin van de planontwikkeling intense aandacht wordt besteed aan de inpassing van de weg in het landschap. Het karakter van de Brettenzone en de Osdorperpolders waar de Westrandweg zal worden aangelegd moet zoveel mogelijk bewaard blijven.

De notitie 'Stappen naar een Westrandweg' wordt woensdag in de commissie van wethouder Stadig besproken. D66 dient een motie in waarin wordt gevraagd om garanties voor het milieu en tegen geluidshinder. Er zullen ecologische routes gecreëerd moeten worden om de doorsnijding van de Groene-As tussen Spaarnwoude en het Amsterdamse Bos te compenseren. De fractie wil bovendien dat wordt onderzocht in hoeverre het mogelijk is tot een publiek/private financiering van de weg te komen.

Woordvoerder Guido Frankfurther: "De fractie ziet het economisch belang van de aanleg van de Westrandweg in, maar wil voorkomen dat de weg het begin van het einde van de landschappelijke waarde van de Brettenzone en de Osdorperpolders zal betekenen."