Jonge Democraten: Ook gekozen burgemeester kleine gemeente

Jonge Democraten Persberichten

"COMMISSIE ELZINGA"

JD: OOK GEKOZEN BURGEMEESTER IN KLEINERE GEMEENTEN

De Jonge Democraten, de jongerenorganisatie gelieerd aan D66, vindt het advies van de commissie Elzinga om slechts in grote gemeente de burgemeester rechtstreeks te kiezen teleurstellend. De JD vindt dat de burgers ook in kleinere gemeenten het recht moeten hebben om hun burgemeester rechtstreeks te kiezen. Boris van der Ham, landelijk voorzitter Jonge Democraten: "Juist in kleinere gemeenten is het gemeentebestuur zeer ondoorzichtig en gaat gebukt onder ingeslepen gewoonten en weinig openheid. Door de burgemeester daar rechtstreeks te kiezen, vormt hij of zij een duidelijker aanspreekpunt voor de bevolking."

JD: PAARS MOET ELZINGA-COMPROMIS NAAST ZICH NEERLEGGEN

Jonge Democraten vinden dat de Paarse partijen meer lef moeten tonen dan de commissie Elzinga heeft gedaan en de rechtstreeks gekozen burgemeester dus overal mogelijk te maken. Van der Ham: "Het advies van de commissie is halfslachtig en dat is teleurstellend. Paars wordt soms een 'grijs' genoemd; Door het grijze compromis van Elzinga naast zich neer te leggen kan Paars tonen dat ze echt een keuze durft te maken voor een open democratie." De Jonge Democraten maken zich echter zorgen over de opstelling van de PvdA en de VVD. "Dat de VVD nooit warm voorstander is van meer invloed voor burgers, dat is wel duidelijk. En bij de PvdA weet je het nooit. De laatste maanden hebben prominente PvdA-ers twijfel gezaaid of het hen echt ernst is met democratische vernieuwingen", aldus Boris van der Ham. De JD deelt de opvatting van D66-er Arthur Docters van Leeuwen dat veel politici die kritiek hebben op de rechtstreeks gekozen burgemeester slechts bang zijn voor hun eigen baantje en machtsbasis.

EINDE PERSBERICHT