Datum nieuwsfeit: 18-01-2000

Persinformatie Duits Verkeersburo: Januari 2000

Inhoud:

Duitsland Vakantieboek vol ideeën
ThyssenKrupp verzorgt jeugdprogramma's EXPO 2000 Meeste Michelinsterren in Hamburg en Berlijn Fascinerende expositie in Keulen
Lawine-preventielessen in Berchtesgaden Landesgartenschau in Kaiserslautern
ITB verwacht 7300 exposanten
Adressen en telefoonnummers

Duitsland Vakantieboek vol ideeën

Wie wil weten wat er allemaal voor vakantiemogelijkheden in Duitsland zijn kan voor heel weinig geld veel ideeën opdoen in het Duitsland Vakantieboek 2000.

De Nederlandstalige uitgave van deze rijk geïllustreerde gids telt 112 pagina's, die boordevol waardevolle ideeën, informatieve artikelen en nuttige adressen staan die van pas komen als er een bezoek aan Duitsland wordt gebracht.

Onder meer wordt flink wat aandacht besteed aan de Wereldtentoonstelling Expo 2000, die van 1 juni tot 31 oktober in Hannover wordt gehouden, aan het herdenkingsjaar dat wordt gewijd aan de 250e sterfdag van Johann Sebastian Bach en aan de 100 opvoeringen van de Passiespelen in Oberammergau (mei t/m oktober).

Maar ook de Oranjeroute, die een doorslaand succes is gebleken, krijgt de nodige aandacht - en al die andere, schier ontelbare attracties die het vakantieland Duitsland heeft te bieden.

Het Vakantieboek Duitsland 2000 kost f 5.95, afgehaald bij het Duits Verkeersburo, Hoogoorddreef 76 in Amsterdam. Aanvragen via de bestellijn 0900-1091029 (60 ct./min.) kan ook. Dan komen er nog wel verzendkosten bij.

ThyssenKrupp verzorgt jeugdprogramma's EXPO 2000

Het Duitse concern ThyssenKrupp AG is partner van de Wereldtentoonstelling EXPO 2000 voor de doelgroepen kinderen en jeugd geworden. Het bedrijf zal onder meer 'infotainment'-programma's voor jeugdige Expobezoekers verzorgen in het speciale ThyssenKrupp-paviljoen op het terrein van de Wereldtentoonstelling. Bovendien zal het concern ook nog eens een tweecijferig miljoenenbedrag investeren voor andere communicatieprogramma's op de Expo 2000.

Jeugdige bezoekers van de Expo kunnen door de inbreng van ThyssenKrupp extra spectaculaire attracties en programma's verwachten. Het Duitse concern wil de jeugd van 12-28 jaar vooral helpen hun Expobezoek individueel in te vullen. Zo komt er een Internet-café, een Info-counter en een zogeheten 'touchscreen-area' waar de jeugdige Expogangers door de simpele aanraking van een computerscherm zelf elektronisch opgeslagen gegevens kunnen oproepen. Bovendien krijgen jongeren de gelegenheid hun dromen en wensen op een speciale 'wensmuur' te vereeuwigen.

Meer inlichtingen: Expo 2000 Pressestelle, Hannover, telefoon 00.495118404888, fax 00.495118404999

Meeste Michelinsterren in Hamburg en Berlijn

Berlijn en Hamburg zijn de Duitse steden met het grootste aantal van Michelin-sterren voorziene restaurants, zo blijkt uit de jongste uitgave van de Duitse Michelingids. Berlijn en Hamburg hebben in de gids voor het jaar 2000 beide zeven restaurants met één ster.

Het dorp Baiersbronn in het Zwarte Woud staat in de ogen van de Michelin-experts in culinair opzicht in Duitsland aan de top. Deze plaats heeft in totaal zes sterren, verdeeld over telkens één restaurant met 1, 2 en 3 exemplaren. In het Zwarte Woud fonkelen trouwens ook de meeste Michelinsterren van alle Duitse regio's.

Fascinerende expositie menselijke preparaten in Keulen

Keulen maakt zich op voor een van de meest fascinerende exposities die daar ooit heeft plaatsgevonden. Het gaat om de veelbesproken tentoonstelling 'Körperwelten,' waarop meer dan 200 duurzaam geconserveerde menselijke preparaten (waaronder 20 complete lichamen) te zien zullen zijn. De preparaten zijn verzorgd door de bekende Duitse anatoom prof. dr. Günther von Hagens uit Heidelberg.

De expositie was eerder te zien in o.a. Mannheim, Wenen en Bazel, waar ze steeds honderdduizenden bezoekers trok en grote en vaak heftige discussies losmaakte. In Mannheim was de belangstelling zo overweldigend dat de expositie in de laatste fase dag en nacht geopend bleef. In Keulen, waar 'Körperwelten' van 12 februari tot 31 juli te zien zal zijn worden tussen de 750.000 en 1 miljoen bezoekers verwacht.

Complete lichamen
Bij de zogeheten 'plastinatiemethode' die prof. Von Hagens toepast kunnen niet alleen weefsels en organen, maar ook complete lichamen op natuurlijke wijze en voor praktisch onbepaalde tijd worden geconserveerd. Zo biedt de expositie een uniek inzicht in het menselijk organisme. Veel mensen vinden dit fascinerend, maar er zijn ook bezwaren. Critici vinden dat de menselijke waardigheid teveel wordt aangetast.

Voor de expositie is op de Heumarkt, in de oude binnenstad, een speciale hal gebouwd. De tentoonstelling is in genoemde periode dagelijks geopend, van maandag tot en met zaterdag van 9-23 en op zondag van 11-23 uur. Zij is gesloten tijdens het carnaval in Keulen en op Goede Vrijdag. De entree voor volwassenen is 22 DMark, voor groepen vanaf 10 personen en studenten 16 DM en voor kinderen van 6-18 jaar 12 DMark. Kaartjes zijn te koop via Internet (www.koelnticket.de) en bij alle filialen van de Deutsche Post. De VVV verkoopt weekend-arrangementen.

Informatie: Köln Tourismus, D-50667 Keulen, tel. 00.49221221-30400, fax 00.4922122130410.

Lawine-preventielessen in Berchtesgaden

In de Beierse wintersportplaats Berchtesgaden geeft de Berchtesgadener Bergbahn AG deze winter tweemaal in de maand gratis lawine-preventielessen aan snowboarders en skiërs. Door de wintersporters beter te informeren over het 'witte gevaar' wordt gehoopt (ongelukken met) lawines zoveel mogelijk te voorkomen.

De snowboarders en skiërs wordt geleerd hoe zij voorzichtiger te werk kunnen gaan en hoe zij in het geval van een lawine de meeste kans op overleving hebben. Ook wordt geleerd met zoekapparatuur om te gaan.

De wintersporters moeten hun eigen ski-uitrusting meebrengen. De andere benodigde apparatuur wordt gratis uitgeleend. De cursussen zijn op de tweede en vierde zaterdag van de maand.

Sinds kort kan in Beieren een speciale lawine-waarschuwingsdienst op Internet worden geraadpleegd. Informatie op
www.lawinenwarndienst.bayern.de

Meer informatie over de preventielessen: Berchtesgadener Bergbahn AG, Jennerbahnstrasse 18, D-83471 Schönau am Königssee, tel. 00.49865295810, fax 00.498652958195 of bij de Kurdirektion Berchtesgadener Land, tel. 00.4986529670.

Landesgartenschau in Kaiserslautern

De oude stad Kaiserslautern is een groot deel van dit jaar toneel van het kleurrijkste evenement dat de deelstaat Rijnland-Palts ooit heeft gekend: de Landesgartenschau. Het evenement wordt gehouden van 20 april tot 14 oktober a.s. en zal naar verwachting vele tienduizenden bezoekers trekken.

Op een groot terrein aan de buitenkant van de stad worden zowel in de openlucht als in overdekte ruimten bezoekers getrakteerd op een zee aan bloemen, planten en heesters. Onder meer worden fraai gerestaureerde ruimten van het vroegere slachthuis als expositieruimte gebruikt. Het groene evenement wordt omgeven door een groot aantal speciale attracties, zoals concerten, toneelvoorstellingen, kinderspelen en sportwedstrijden.

Het terrein van de Landesgartenschau zal direct bereikbaar zijn via de nieuwe spoorweghalte Kaiserslautern West.

Meer informatie: Landesgartenschau 2000, Schoenstrasse 9, D-67659 Kaiserslautern, telefoon 00.496317100700, fax 00.496317100726, Internet: www.landesgartenschau2000-kl.de

Paderborner Land toont zijn veelzijdigheid

De regio Paderborner Land - dicht bij Nederland en toch zo verrassend anders - heeft een groot aantal nieuwe Nederlandstalige gidsen uitgegeven om duidelijk te maken hoe veelzijdig het vakantie-aanbod van het gebied is.

De Kreis Paderborn ligt in het oosten van Westfalen en is snel en gemakkelijk vanuit Nederland bereikbaar. Het gebied heeft boeiende landschappen (met o.a. pijnboomwouden en heidevelden), prachtige fiets-, wandel- en ruiterpaden, interessante steden en stadjes, mooie musea en veel bezienswaardigheden, zoals burchten, kerken en graven uit de oudheid.

Tot de gidsen in de Nederlandse taal die verkrijgbaar zijn behoort onder meer 'Indrukken uit het Paderborner Land,' waarin de verschillende karakteristieken in woord en beeld worden weergegeven. Er zijn ook afzonderlijke gidsen waarin de diverse excursiemogelijkheden en overnachtingadressen worden beschreven. Tenslotte zijn er Nederlandstalige gidsen met routes voor fietsers en automobilisten.

Meer informatie: Touristikzentrale Paderborner Land, Königstrasse 16, D-33142 Büren, tel. 00.492951970300, fax 00.49-2951970304, e-mail: info@paderborner-land.de en Internet: www.paderborner-land.de

Bad Kissingen nu 'Royal Spa of Europe'

Vertegenwoordigers van de prestigieuze organisatie 'Royal Spas of Europe' hebben het Beierse kuuroord Bad Kissingen als nieuw lid in hun rijen opgenomen. Voorwaarde voor opname in het elitaire gezelschap is dat onomstotelijk het 'koninklijke verleden' kan worden aangetoond.

Bad Kissingen speelde niet alleen een rol in de 'koninklijke' geschiedenis van Beieren, maar kan ook wijzen op talloze bezoeken van vertegenwoordigers van Europese vorstenhuizen.

De organisatie 'Royal Spas of Europe' streeft er naar de traditie en de kwaliteit van oude, roemruchte kuuroorden te behouden. Per land kunnen maar twee plaatsen lid zijn. In Duitsland was Bad Wildungen (Hessen) al eerder toegelaten.

Berlijn viert 50e Film Festival

Het internationale Film Festival van Berlijn wordt dit jaar voor de
50e keer gehouden - van 9 tot en met 20 februari. Voor de eerste keer wordt de strijd om de 'beren' ditmaal uitgevochten op de Potsdamer Platz, het oude én nieuwe centrum van de Duitse hoofdstad.

De nieuwe locatie, die zowel Berlijners als bezoekers van de stad als een uiterst populaire ontmoetingsplaats beschouwen, zal van het Film Festival een festijn van korte afstanden maken. Alle belangrijke plekken van dit evenement liggen zeer dicht bij elkaar.

Een groot voordeel voor bezoekers is ook dat niet alleen de verschillende bioscopen en theaters gemakkelijk bereikbaar zijn, maar ook dat op de Potsdamer Platz een grote concentratie is van restaurants, bistro's, bars, cafés en andere zaken die belangrijk zijn bij een dergelijk groot internationaal evenement. Bovendien is het plein zeer goed vervlochten in het transportnetwerk van de stad.

Het 50e Berlijnse Film Festival, waarop vele internationale sterren vertegenwoordigd zullen zijn, wordt op 9 februari geopend met de wereldpremière van Wim Wenders' nieuwe film 'Het miljoen dollar hotel.'

Meer informatie: Berlinale Info-Hotline, tel. 00.4930259200, Internet: www.berlinale.de

Egyptische pracht in Würzburg en Iphofen

Binnenkort begint in Würzburg een expositie over een van de boeiendste en belangrijkste perioden in de drieduizend jaar oude geschiedenis van het oude Egypte, het zogeheten 'Middelste Rijk.' De tentoonstelling 'Egypte 2000 jaar vóór Christus' begint op 10 februari a.s. in de Fürstbischöfliche Residenz in Würzburg. Vanaf 21 mei a.s. is ook in het Knauf-Museum in Iphofen een expositie aan dit onderwerp gewijd.

Beide zijn coproducties van de Staatliche Sammlung Ägyptischer Kunst München en het Ägyptisches Museum und Papyrrussammlung in Berlijn, waar de expositie aansluitend te zien zal zijn. De grote tentoonstelling in Würzburg sluit op 21 mei a.s. - de dag waarop een kleinere expositie over hetzelfde onderwerp in Iphofen open gaat voor het publiek en tot en met 20 augustus te zien zal zijn.

In Würzburg zullen onder meer standbeelden en portretkoppen van koningen en andere grote persoonlijkheden uit genoemde periode te bewonderen zijn, alsmede originele manuscripten op papyrus, beschilderde houten doodkisten, ornamenten en andere voorwerpen die verbonden waren met de grafcultuur van de Egyptenaren.

De expositie in Iphofen zal meer het alledaagse leven van het oude Egypte omvatten. De tentoonstelling in Würzburg is dagelijks geopend, die in Iphofen van dinsdag t/m zondag. Entreeprijzen: 10, resp. 3 Mark voor volwassenen, korting voor kinderen.

Hotels in Würzburg bieden speciale arrangementen aan, waarbij een toegangsbiljet voor de Egypte-expositie alsmede een geleide bezichtiging van de Residenz zijn opgenomen. Er zijn arrangementen met één overnachting vanaf 60 Mark per persoon in een tweepersoons- en vanaf 85 Mark in een eenpersoonskamer.

Meer informatie en/of boekingen: Congress & Tourismus Zentrale, Würzburg, tel. 00.49931372334, fax 00.49931373652.

'Knuffelweekend' rond Valentijndag in Sauerland

Ter gelegenheid van Valentijndag (14 februari) brengt Schmallenberg in het Sauerland arrangementen voor 'knuffelweekenden' op de markt. Wie tijdig boekt krijgt vóór 14 februari een tegoedbon voor een dergelijk verwen-weekend toegestuurd en kan er dan op een later tijdstip gebruik van maken.

Er is keuze uit een flink aantal varianten. Er kan worden geboekt vanaf 270 Mark per persoon (twee overnachtingen met champagne-ontbijt, inclusief een driegangenmenu op de eerste en een viergangendiner bij kaarslicht en open haard op de tweede avond).

De accommodatie is steeds landelijk gelegen. De omgeving nodigt uit tot het maken van wandelingen of tochten te paard in de fraaie natuur van het Sauerland. In het arrangement is steeds gebruik van zwembad en sauna inbegrepen.

Meer inlichtingen en/of boekingen: Gästeinformation, Postfach 1363, D-57378 Schmallenberg, tel. 0800-0114130 (dagelijks van 9-21 uur).

Hondensledenraces in Todtmoos/Schwarzwald

Todtmoos in het Zwarte Woud organiseert van 28 t/m 30 januari a.s. voor de 25e keer grote internationale hondensledenraces. Er worden de twee eerste dagen ook in het donker races gehouden ('Nachtrennen').

Het romantische Duitse dorp, dat al jaren een grote naam heeft op het gebied van evenementen met sledehonden, heeft voor liefhebbers speciale arrangementen beschikbaar, zogeheten
'Schlittenhundepauschale.'

Ze omvatten een verblijf met 7 overnachtingen en ontbijt, toegangskaarten voor de races, een fakkelwandeling, een dialezing en bijwoning van een country-avond. Vanaf 450 Mark is een vakantiehuisje voor 2 personen te huur en vanaf 270 Mark per persoon kan een verblijf in een tweepersoonskamer inclusief ontbijt worden geregeld.

Meer informatie en/of boekingen: Kurverwaltung/Touristinformation Todtmoos, tel. 00.49767490600, fax 00.497674906025, e-mail: todtmoos-touri@rrz-freiburg.de

Duitslands grootste chocoladewinkel geopend

In Berlijn is onlangs de grootste chocoladewinkel van Duitsland geopend. De zaak, vlakbij de historische Gendarmenmarkt, heeft een vloeroppervlak van 500 vierkante meter. Er worden meer dan 500 verschillende chocoladeproducten in allerlei vormen aangeboden.

De zaak, van de firma Fassbender & Rausch, is al uitgegroeid tot de zoetste attractie van de Duitse hoofdstad. De cadeauverpakkingen hebben onder meer grote aftrek bij de vele buitenlandse bezoekers van de stad. Wie moe is van het winkelen kan bij Fassbender & Rausch ook terecht voor een beker of kop warme chocolademelk of een ander drankje. Met natuurlijk een chocoladeversnapering erbij.

Meer informatie: Fassbender & Rausch Chocolatiers, Charlottenstrasse
60, D-10117 Berlin-Mitte, tel. 00.49307578815.

Wijnfeestkalender Rijnland-Palts

De Duitse deelstaat Rijnland-Palts staat bekend als een gebied vol bruisende en kleurige feesten. Tienduizenden vakantiegangers houden daar bij de planning van hun reizen rekening mee. Voor hen is het bezit van het handzame boekje met data en andere nuttige gegevens over wijnfeesten en andere gezellige evenementen die dit jaar in het gebied plaatsvinden een goede zaak. Het heet Veranstaltungskalender 2000, is een uitgave van 'Kultursommer Rheinland-Pfalz' en geeft een overzicht van alle festijnen per regio.

Het miniboekje kan gratis worden afgehaald bij het Duits Verkeersburo, Hoogoorddreef 76 in Amsterdam of worden aangevraagd bij de brochurebestellijn, 0900-1091029 (60 ct./min.).

Meer informatie: Rheinland-Pfalz-Information, Löhrstrasse 103-105, D-56068 Koblenz, tel. 00.49261915200, fax 00.492619152040, e-mail: info@rlp-info.de

ITB verwacht 7300 exposanten

De jaarlijkse internationale toeristische beurs ITB, die van 11 t/m 15 maart in Berlijn wordt gehouden, zal dit jaar zeker 7300 exposanten tellen. Daarmee zal de ITB opnieuw de sterkst bezette toeristische beurs ter wereld zijn. De ITB is zowel vak- als publieksbeurs en trekt steeds tienduizenden bezoekers. Vorig jaar waren er ruim 111.000 vakbezoekers.

De Nederlands-Duitse Kamer van Koophandel organiseert in samenwerking met Global Aviation Support, Reisrevue en DIT Reismanagement en Hospitality Management op 13 maart een dagcharter naar de ITB. De kosten bedragen f 795.- per persoon, exclusief entreebewijs.

Aanmelden bij genoemde Kamer van Koophandel, Postbus 80533, 2508 GM Den Haag, fax 070-3562708.

Noot voor de redactie:
Informatie en illustraties