ABN AMRO innoveert dienstverlening in Nederland

Vindplaats 2
Bron: ABN AMRO

ABN AMRO Bank N.V.
Public Relations (AA 1130)
Foppingadreef 22
1102 BS Amsterdam Zuidoost
The Netherlands
Tel. +31 (0)20 628 89 00
Fax. +31 (0)20 629 54 86
18 januari 2000

ABN AMRO INNOVEERT DIENSTVERLENING IN NEDERLAND

* Europa en Internet vragen om grotere slagvaardigheid
* Kantorennet wordt heringericht

* Aanzienlijke investering in technische innovatie
* Doelmatiger inrichting bedrijfsprocessen
* In vijf jaar 2.500 arbeidsplaatsen minder

ABN AMRO heeft besloten om bij de start van haar nieuwe divisie Europa de dienstverlening in Nederland ingrijpend te innoveren. Deze operatie maakt deel uit van het nieuwe Nederlandse meerjarenplan met de titel "Focus 2005". Doel van de innovatie is om de organisatie zodanig in te richten dat klanten slagvaardiger bediend worden in een tijd waarin technische ontwikkelingen zoals Internet de servicebehoefte in hoog tempo veranderen. Daarnaast vraagt de toenemende Europese concurrentie om een doelmatiger inrichting van de bedrijfsprocessen van de bank.

In het kader van haar plan is ABN AMRO voornemens aanzienlijk te investeren in informatie- en communicatietechnologie om zo haar serviceniveau in de Nederlandse markt verder te optimaliseren.

Voorts zal de bank haar kantorennet in Nederland herinrichten. Het huidige aantal van 900 bemande vestigingen zal over een termijn van vijf jaar worden teruggebracht naar 750. Er komen verschilllende soorten vestigingstypen: full service kantoren, retailcenters (advies- en verkoopkantoren zonder bemande kas), en zogeheten "cash points" (met multifunctioneel gemaakte geldautomaten waarmee behalve opnames ook stortingen en tal van andere transacties kunnen worden verricht).

De wijziging van de organisatie leidt ertoe dat het aantal arbeidsplaatsen in het Nederlandse bedrijf vooral bij de balie, kas, administratie en stafafdelingen tot het jaar 2005 afneemt met zo'n 2.500. Dit komt neer op een vermindering van iets meer dan 10% ten opzichte van de huidige 24.000 arbeidsplaatsen (full-time equivalenten). Het verlies aan werkgelegenheid zal worden opgevangen met het instrumentarium van het bestaande Sociaal Statuut van de bank in combinatie met het natuurlijk verloop. Het plan "Focus 2005" wordt voorgelegd aan de ondernemingsraden.

"Met deze operatie en onze investering in informatie- en communicatietechnologie geeft ABN AMRO nadere invulling aan de succesformule van het geïntegreerde multichannel-concept. Sinds de introductie hiervan in 1995 hebben we weten te bereiken dat we onze klanten op elk moment via alle denkbare kanalen slagvaardig van dienst kunnen zijn. Dit willen we blijven doen, ook nu de stormachtige opkomst van electronisch bankieren en de afname van contant-geldtransacties - onder meer door de komst van de euro - de functie van het kantorennet veranderen. Bovendien hebben we een doelmatiger organisatie nodig om op de Europese markt de prijsconcurrentie het hoofd te kunnen blijven bieden en om ruimte te maken voor de omvangrijke investeringen die we nu in Internet en andere technische innovatie doen," aldus mr. R.W.J. Groenink, lid van de Raad van Bestuur en voorzitter van de Divisie Europa, in een toelichting.

De medewerkers in het Nederlandse bedrijf zijn door het management ingelicht over het plan. ABN AMRO zal naarmate de implementatie vordert ook haar klanten uitgebreid informeren over de voor hen te verwachten veranderingen.

Perscontacten:
Drs. J.A.J. Prast

Aan deze informatie kunnen geen rechten worden ontleend