Start ambtenarenoverleg op Vlaams niveau

AMBTENARENZAKEN EN SPORT

18 januari 2000

Ambtenarenoverleg op Vlaams niveau

De Vlaamse regering heeft besloten de onderhandelingen met de representatieve ambtenarenvakbonden op Vlaams niveau te starten. Tijdens de vergadering van het Comité A (het Gemeenschappelijk onderhandelingscomité voor alle overheidsdiensten) van 18 januari werd immers duidelijk dat een intersectoraal akkoord over de herwaardering van het vakantiegeld en de eindejaarstoelage niet mogelijk was. De federale minister van Ambtenarenzaken sloot dan ook formeel de onderhandelingen af.

In overeenstemming met het vakbondsstatuut kunnen de diverse regeringen nu de sectorale onderhandelingen opstarten. Wat Vlaanderen betreft zal dit dus afzonderlijk gebeuren voor de personeelsleden van de Vlaamse Gemeenschap (sectorcomité XVIII), het onderwijs (sectorcomité X/comité C2/overkoepelend
onderhandelingscomité voor het vrij gesubsidieerd onderwijs) en voor de ambtenaren van de provincies, gemeenten en OCMW's (comité C1).

De Vlaamse regering is ervan overtuigd dat het aangewezen is de problematiek van het vakantiegeld op sectoraal vlak te behandelen. Zij wenst immers het aspect van de verschillende toelagen en vergoedingen niet los te zien van de algemene beloningsproblematiek, die moet kaderen in een eigen dynamisch en modern personeelsbeleid.

Johan Sauwens, Vlaams minister van Ambtenarenzaken, nodigt de vakorganisaties uit op donderdag 3 februari 2000, om de voorbereidende besprekingen voor de ambtenaren van de Vlaamse gemeenschap te starten. Hierbij gaat het om het personeel van het ministerie van de Vlaamse gemeenschap, de Vlaamse wetenschappelijke instellingen en de meeste Vlaamse openbare instellingen. Bij deze onderhandelingen wenst de Vlaamse regering rekening te houden met de specifieke opdrachten van deze overheidsdiensten en de algemene rechtspositie van de personeelsleden. Op de agenda van deze besprekingen zullen onder andere de uitvoering van het intersectoraal akkoord en de problematiek van het vakantiegeld staan, net als de bespreking van het Vlaams sectoraal eisenprogramma dat de ACOD en CCOD in gemeenschappelijk front hebben ingediend.

info : Koen Jongbloet, woordvoerder van minister Sauwens - tel. (02) 553 23 11
e-mail: (persdienst.sauwens@vlaanderen.be)