Lotus maakt Notes beschikbaar voor mobiele gebruikers

Datum nieuwsfeit: 18-01-2000

Lotus maakt Notes beschikbaar voor mobiele gebruikers

iNotes en Mobile Notes eerste in reeks maatgerichte messaging- en samenwerkingsoplossingen

Orlando, 18 januari 2000 - Lotus Development Corporation maakt Lotus Notes beschikbaar voor mobiele gebruikers. Met Lotus iNotes en Mobile Notes hebben gebruikers de beschikking over een versie van de Domino/Notes messaging- en collaboration-oplossing die exact aansluit bij hun werk. Zij kunnen voortaan profiteren van de kracht van het Domino-platform op de nieuwste (Web-)apparaten.

"Ondernemingen moeten steeds meer informatie beschikbaar maken voor browsers en andere speciale clients", aldus een analyse van onderzoeksbureau The Burton Group. "Met name mobiele toegang tot
e-mail, agenda's en andere belangrijke applicaties is voor ondernemingen noodzakelijk, zodat zij kunnen voldoen aan de specifieke informatiebehoefte van eindgebruikers."

De Lotus Notes-client biedt aan meer dan 50 miljoen gebruikers wereldwijd faciliteiten als messaging, workflow, Internetintegratie en samenwerking. Met de uitbreiding van de Notes client-familie worden de volgende clients daaraan toegevoegd.

LOTUS iNOTES RELEASE 5 (R5)
iNotes biedt messaging- en groupware-functionaliteit via elke standaard Web-browser, zowel op kantoor als onderweg, inclusief off-line ondersteuning. De client beschikt onder andere over Domino Off-Line Services en iNotes Access for Microsoft Outlook. Domino Off-Line Services biedt gebruikers eenvoudige off-line toegang tot Domino-applicaties. iNotes Access for Microsoft Outlook geeft Microsoft Outlook-gebruikers toegang tot de uiterst betrouwbare Domino messaging- en collaboration-infrastructuur.

LOTUS MOBiLE NOTES
Mobile Notes is de versie van Notes voor handhelds en draadloze computerapparatuur, zoals het Palm Computing Platform, maar ook SmartPhones. De mobiele gebruiker heeft met Mobile Notes de beschikking over een off-line functionaliteit voor samenwerking vanaf elke locatie. Mobile Notes maakt gebruik van Lotus Mobile Services for Domino en biedt daarmee mobiele toegang tot e-mail, agenda en directories, en tot diverse applicaties van Lotus Business Partners en maatwerkontwikkelaars van Domino- en Notes-applicaties.

De uitgebreide Lotus Notes client-reeks is gebaseerd op de Domino Release 5 (R5) infrastructuur. Gebruikers van Domino R5 kunnen de verschillende Notes-clients inzetten voor de diverse gebruikersprofielen binnen de organisatie. Andere nieuwe producten van Lotus - zoals de nieuwe kennismanagement-suite met de codenaam 'Raven' - ondersteunen de diverse clients.

Besparing
De combinatie van Lotus Notes, iNotes en Mobile Notes biedt IT-managers de mogelijkheid een samenwerkingsomgeving in te richten en te onderhouden. Ze kunnen dezelfde applicatie-ontwikkelmethodes inzetten voor de gehele Notes client-familie. De consistentie binnen de lijn Notes-varianten zorgt ook voor aanzienlijk kostenbesparingen qua ontwikkeling, implementatie, training, onderhoud en ondersteuning.

Met de nieuwe clients voorziet Lotus in de behoefte om de technologie af te kunnen stemmen op de verschillende gebruikers, om de totale productiviteit van de organisatie te verbeteren. Lotus zal de Notes-familie verder blijven ontwikkelen door eenvoudige, effectieve toegang te verschaffen tot bedrijfskritische informatie.

Beschikbaarheid
Lotus Notes is beschikbaar in versies voor Windows 95, 98, 2000 en NT 4.0, en voor het Macintosh PowerPC-platform (Mac OS 7.6.1+). Vanaf 1 maart 2000 zal de Domino Client Access License (CAL) ook iNotes Web Access, iNotes Web Access for Outlook en Domino Off-line Services bieden. iNotes Access for Outlook is compatible met Outlook 98/2000 en komt in de eerste helft van 2000 op de markt. Ook iNotes Web Access en Domino Off-Line Services komen rond die tijd op de markt in versies voor Windows 32-bit platforms, gevolgd door een versie voor OS/2 in de tweede helft van 2000. Mobile Services for Domino 1.0 is per direct beschikbaar; toegang voor Mobile Notes tot Mobile Services for Domino in het eerste kwartaal van dit jaar.

Over Lotus
Lotus Development Corporation is wereldwijd marktleider in softwareoplossingen voor messaging, collaboration en knowledge management. Lotus richt zich met haar aanbod op zowel kleine als multinationale ondernemingen. Centraal in de oplossingen van Lotus staat het uitgangspunt dat Internettechnologie mensen op een wereldwijde schaal laat samenwerken. Lotus levert zowel de client-, server- als de platformproducten voor (real-time) samenwerking, berichtenverkeer en applicatieontwikkeling. Daarnaast biedt Lotus een uitgebreid pakket kantoor- en productivity-applicaties, compleet met Internet-functionaliteit. Ondernemingen die kiezen voor Lotus-oplossingen, kunnen rekenen op professionele consultancy en dienstverlening van de Lotus Professional Services-organisatie.

Lotus is opgericht in 1982 en is sinds 1995 onderdeel van IBM. Het bedrijf heeft circa 8.500 medewerkers en brengt haar producten wereldwijd via de meer dan 20.000 Business Partners in meer dan 80 landen op de markt.

Noot voor de redactie,

Noot voor redacties