Imtech ontvangt voor 210 miljoen gulden aan orders

Internatio-Müller N.V.

Rotterdam, 18 januari 2000

Imtech ontvangt voor 210 miljoen gulden aan orders

Imtech, de Divisie Techniek van Internatio-Müller, heeft onlangs twee grote orders met een gezamenlijke waarde van 210 miljoen gulden verworven in de stad Frankfurt am Main te Duitsland. Beide opdrachten worden uitgevoerd door ROM (Rud. Otto Meyer), de Duitse dochter van Imtech.

In opdracht van de Commerzbank te Frankfurt am Main voert ROM het complete project-management voor de nieuwbouw van het dienstencentrum van de Commerzbank. In deze rol leidt ROM een consortium van bedrijven, waarvan onder andere ABB, Siemens en Bosch deeluitmaken. Er worden twee gebouwen van elk 250 meter lang met zes verdiepingen gerealiseerd. In het ene gebouw wordt het elektronische handelscentrum van de bank gesitueerd, terwijl in het andere gebouw de handelaren gehuisvest worden. ROM zelf is verantwoordelijk voor de ontwikkeling en aanleg van de complete verwarming, ventilatie, koudetechnologie en airconditioning, alsmede de meet- en regeltechniek en alle daarbij behorende elektrotechnische systemen. Tevens wordt een gebouwbeheerssysteem met diverse noodvoorzieningen aangelegd. De opdracht vertegenwoordigt voor ROM een waarde van ruim 175 miljoen gulden.

Op steenworp afstand heeft ROM tevens de opdracht verworven voor de complete werktuigbouwkundige installaties in het meer dan 100 meter hoge Eurotheum. In dit spraakmakende gebouw, dat deels geïntegreerd wordt in een bestaand monumentaal pand, wordt een nieuw centrum voor moderne kantoren uit de financiële markt van Frankfurt am Main ingericht. Bijzonder zijn de glazen gevel, de buitenpandige glazen liften en het ontvangst- en servicecentrum, dat zich op de 22e verdieping bevindt. ROM ontwikkelt en installeert ook hier alle technologie voor verwarming, ventilatie en koeling van het gebouw. De order heeft voor ROM een waarde van 35 miljoen gulden.

In Duitsland is Imtech via ROM marktleider in energietechniek, lucht- en klimaattechnologie (verwarming, ventilatie en airconditioning) met bijbehorende elektrotechnische systemen, alsmede gebouwmanagement-systemen en cleanroom-technologie.