Boskalis scoort met innovatieve infrastructurele werken

Telefoon 078 6969 000, telefax 078 6969 555

Datum 19 januari, 2000

Boskalis scoort met innovatieve infrastructurele werken

PAPENDRECHT - Koninklijke Boskalis Westminster nv heeft recentelijk gescoord met twee belangrijke infrastructurele projecten in Nederland. Met deze projecten is voor Boskalis in totaal een omzetbedrag gemoeid van circa 140 miljoen gulden.

Op dinsdag 18 januari is door NS Railinfrabeheer een definitieve gunning verstrekt aan de aannemerscombinatie HBSC voor de aanleg van 22 kilometer Betuweroute in de Alblasserwaard. De gunning heeft een waarde van 490 miljoen gulden. De gunning is verstrekt in de vorm van een zogenaamd alliantiecontract. Deze contractvorm leidt tot samenwerking tussen opdrachtgever en aannemerscombinatie binnen een alliantie en is daarmee een innovatie op het gebied van ontwerp en realisatie van infrastructuur in Nederland. De technische uitdaging van dit tracé betreft vooral de korte periode waarin het spoorlichaam in de slappe bodem van de Alblasserwaard wordt aangelegd, waarvoor Boskalis de constructie voor haar rekening neemt. Daarnaast zal Boskalis bijdragen in de vorm van zandleveranties en constructie van aanliggende infrastructurele werken.

Voorts is Boskalis betrokken bij de versnelde aanleg van rijksweg 11 tussen Alphen aan den Rijn en Bodegraven. Het contract dat wordt voorbereid weerspiegelt een nieuwe vorm van publiek-private samenwerking tussen overheid en aannemerij, op basis van Design & Build, Maintenance en Finance ('DBMF').

Met deze projecten scoort Boskalis wederom in de Nederlandse GWW-sector, waar vele belangrijke infrastructurele projecten in voorbereiding zijn, zoals de Betuweroute, Hoge Snelheids Lijn en de Noord-Zuidlijn. Boskalis heeft een sterke positie in die sector met haar zandhandel en activiteiten in de waterbouw en droog grondverzet.

Naast de technische uitdagingen die Boskalis met deze projecten aangaat zijn het alliantiecontract en het DBMF-contract voorbeelden van nieuwe samenwerkingsvormen met klanten, waar Boskalis voortdurend naar streeft.

Onlangs stond bestuursvoorzitter Van Gelder in zijn nieuwjaarstoespraak stil bij de voorspoedige gang van zaken voor het concern. Boskalis is wereld marktleider in de baggerindustrie, het bedrijf heeft een unieke marktpositionering door haar mondiale schaalgrootte en haar thuismarkten. De thuismarkten realiseren gezamenlijk bijna 60% van de concernomzet en stellen het bedrijf in staat om niet alleen op grotere werken in de wereld in te spelen, maar ook op een grote stabiele stroom van middelgrote en kleinere lokale werken. Met ongeveer 20% van de concernomzet is Nederland de belangrijkste thuismarkt van Koninklijke Boskalis Westminster nv.

De fundamentals van de wereldbaggermarkt zijn volgens de heer Van Gelder sterker dan ooit. Er is onder andere veel werk in Singapore, wellicht ook weer in Hong Kong en verder herstel in de rest van Azië. Daarnaast zijn er drukke tijden qua aanleg van infrastructuur in Nederland, maar ook markten zoals de Verenigde Staten en het Midden Oosten zullen zich niet onbetuigd laten.

De kernactiviteiten van Boskalis zijn aanleg en onderhoud van havens en vaarwegen, creatie van land in water en bescherming van kusten en oevers.

Boskalis heeft een duidelijke groeistrategie die gericht is op versterking van haar positie in de markt. Het bedrijf is sinds de jaren tachtig gegroeid met gemiddeld meer dan 10% per jaar en het beleid is gericht op voortzetting van deze trend.

Koninklijke Boskalis Westminster nv is een internationaal opererend concern met een leidende positie op de wereldmarkt voor baggerdiensten. Met een achttal belangrijke thuismarkt posities in Europa en daarbuiten richt het bedrijf zich op alle in het baggeren voorkomende marktsegmenten. Boskalis heeft de beschikking over een veelzijdige vloot van meer dan 300 units, is actief in circa 50 landen verspreid over vijf continenten en heeft ruim 3.000 mensen in dienst.

oo0oo

Noot voor redacties