'Big brother database' voor profgolf

Datum nieuwsfeit: 19-01-2000

‘Big brother database’ voor profgolf

Maarssen, Januari 2000 - Golfprofs die tijdens de PGA 2000 European Tour in actie komen, kunnen óp de baan alle informatie over hun verrichtingen digitaal vastleggen en opvragen. Dat doen ze met mobiele databases van Sybase, die op een palmtop computer draaien. De palmtops zijn via een draadloos netwerk van Symbol Technologies verbonden met een centrale server. Ook TV-stations en golf-websites kunnen hun informatie van deze server halen. Op het Volvo Masters toernooi in Spanje is het systeem al met succes getest.

Spelers en caddies zijn in staat informatie op te slaan over elk aspect van het spel. Denk aan de scores, ligging van de bal, keuze van de club, afstand per slag en afstand tot de pin. Deze individuele gegevens liggen vast in een database, die is gebouwd met SQL Anywhere Studio van Sybase. De database kan ook statistische informatie leveren, bijvoorbeeld over de kansen om in één slag de fairway te bereiken.

Via de centrale server zijn zelfs scores van andere spelers voorhanden. De verbinding met de server wordt verzorgd door een Spectrum 24 Wireless Network van Symbol. Verslaggevers op locatie kunnen alle gegevens direct gebruiken voor hun commentaar. Daarna worden de bestanden doorgestuurd naar TV-stations, golf sites en teletekst-diensten. Het is zelfs mogelijk om via sateliet-verbindingen de notebooks en berichten-telefoons van fans te bereiken.

Teveel van het goede? Niet volgens Mark Lichtenhein, directeur IT & New Media van de 2000 European Tour: “Met de opkomst van live-TV en met name het Internet stellen mensen steeds hogere eisen aan de informatievoorziening. Het traditionele radio-netwerk van verslaggevers kan de vereiste kwaliteit en kwantiteit niet meer leveren. De oplossing van Sybase en Symbol brengt alle gegevens simultaan samen in de server en verzendt ze direct naar iedere gewenste media-bestemming. Omgekeerd kan de beschikbare informatie doorslaggevend zijn voor de spelers, nu de individuele verschillen in het profcircuit steeds kleiner worden.”

Terry Stepien, senior vice-president en general manager van de divisie Mobile and Embedded Computing bij Sybase, gaat nog een stap verder: “De toepassing beperkt zich niet tot de golfsport. Ook bedrijven in de transport, logistiek, gezondheidszorg, financiële dienstverlening en productie kunnen hun voordeel doen met deze oplossing. In feite is het een uitkomst voor elke werkomgeving waar mobiele medewerkers en mensen in de backoffice op elk moment de meest recente gegevens voorhanden willen hebben.”

Sven Oernfeldt, vice-president van Symbol Technologies EMEA onderstreept dit: ‘De SQL Anywhere technologie bleek eenvoudig te integreren in de specifieke toepassing die we voor ogen hadden. Dat heeft het ontwikkelingsproces aanzienlijk versneld.’ Hij wijst daarbij met name op de synchronisatie tussen de gegevensbestanden op de palmtops en de centrale server: “De software van Sybase zorgt dat de bestanden op elke plaats consistent en up-to-date zijn.”
En het schrijfblokje van de caddy? Ach, er valt altijd wel iets hoogstpersoonlijks te noteren.

Sybase Mobile and Embedded Computing
De Sybase Mobile and Embedded Computing divisie heeft tot doel de belofte van 'information anywhere' waar te
maken. Sybase SQL Anywhere Studio is een compleet pakket ontwikkeltools, inclusief de mobiele database Adaptive Server Anywhere met UltraLite en faciliteiten voor gegevensreplicatie. Met deze tools kunnen gegevens door de gehele organisatie heen met elkaar gesynchroniseerd worden, ongeacht of de wijzigingen worden aangebracht via intelligente buzzers en GSM-telefoons, op palmtops of laptops of met behulp van andere apparatuur met eigen embedded software. De divisie werkt binnen het Sybase Open Solutions Partner Program samen met Embedded Computing Partners en Platform Partners om nieuwe technologische mogelijkheden uit te werken tot tastbare producten.

Sybase
Sybase Inc.(Nasdaq: SYBS) is één van de grootste onafhankelijke software leveranciers ter wereld. Het bedrijf ontwikkelt en levert ‘end-to-end’ oplossingen voor het realiseren van geïntegreerde, bedrijfsomvattende informatiesystemen. De applicaties en tools van Sybase integreren toepassingen, gegevens en ‘content’ tot één logisch geheel. Daarbij wordt gebruik gemaakt van innovatieve ‘embedded’ en mobiele toepassingen, datawarehouses en alle mogelijkheden van Internet en intranetten. Deze producten worden ondersteund door de Enterprise Information Portal (EIP) strategie waarmee Sybase invulling geeft aan alle facetten van e-Business. De klantenkring van Sybase omvat toonaangevende, internationale bedrijven uit de financiële dienstverlening, de telecommunicatie-industrie, de gezondheidszorg, (semi-)overheden en uitgeverijen.

Voor meer informatie:
Sybase Nederland B.V., Jeannette Bakker, marketing manager, telefoon: 0346 558409
of Presscom PR & Marketing B.V., telefoon 030-6051415, e-mail: (L.T.vrugt@inter.NL.net)

Meer informatie over Sybase is ook te vinden op het Web: www.sybase.nl of www.sybase.com