NTL kiest Microsoft TV-platform voor digitale TV

Datum nieuwsfeit: 19-01-2000

NTL kiest Microsoft TV-platform voor het aanbieden van interactieve digitale TV in Groot Brittannië

Schiphol-Rijk/Brussel, 19 januari 2000 - NTL heeft het Microsoft TV-softwareplatform gekozen als basis voor het aanbieden van interactieve TV-diensten in Groot-Brittannië. Deze diensten maken deel uit van het Digital Terrestrial TV (DTT) en telefoonaanbod van NTL. Het Microsoft TV-platform zal TV-mogelijkheden van de settop box van NTL uitbreiden met interactieve digitale TV-functies. Hierbij gaat het onder andere om interactieve programmering, 'personal TV', waarbij programma's en interactieve diensten worden gedownload naar een harde schijf in plaats van een opname op een videoband en de belangrijkste Internet-functies, zoals het toegang tot Internet, e-mail en chat mogelijk zijn.

Het Microsoft TV-platform is een open architectuur, gebaseerd op Internet-standaards die de wereldwijde digitale TV-standaards ondersteunen, waaronder DVB, ASTC en ARIB, en de ATVEF-specificatie. Dit betekent dat ontwikkelaars snel en gemakkelijk interactieve programma's kunnen ontwikkelen die overal bekeken kunnen worden. Interactieve programma's en de mogelijkheid om televisie te personaliseren door middel van digitale TV-opnamen zullen snel aan populariteit winnen, aangezien consumenten dankzij interactieve DTT-technologie hun eigen amusement- en informatieprogrammering kunnen bepalen.

Kijkers kunnen dankzij de nieuwe diensten meespelen met spelprogramma's, sportgegevens bekijken en real-time audio- en videoclips opvragen die gerelateerd zijn aan het programma dat zij op dat moment bekijken. Daarnaast bieden de DVR (Digital Video Recording)-functies van de Microsoft TV client-software kijkers verschillende nieuwe mogelijkheden, waaronder het opnemen van programma's in digitale kwaliteit, live pause, vooruit- en terugspoelen, herhalen en 'skip ahead'. Dit alles geschiedt volledig digitaal, zonder videocassette, op de ingebouwde harde schijf.

NTL is de eerste organisatie die DVR en geïntegreerde interactieve televisie aanbiedt aan kijkers in heel Groot-Brittannië.

Microsoft TV-platform
Het Microsoft TV-platform is een complete softwareoplossing voor kabelbedrijven, telco's en Internet service providers, die televisie voor consumenten nuttiger, leuker en interessanter maakt. Daarnaast creëert het nieuwe commerciële mogelijkheden en kansen voor omroepen en hun leveranciers van programma's. De client-software, Microsoft TV, draait op een reeks van TV-georiënteerde apparaten, uiteenlopend van settop boxen tot geïntegreerde TV's. Microsoft TV Server is een suite van softwarecomponenten waarmee netwerkaanbieders grootschalige TV-diensten kunnen aanbieden, zoals een elektronische programma gids.

Het Microsoft TV-platform ondersteunt verschillende standaards voor digitale TV, waaronder DVB, ATSC en ARIB. Het ondersteunt tevens Internet-standaards, zoals HTML, JavaScript en Dynamic HTML, alsmede alle interactieve content die gecreëerd is volgens de Advanced Television Enhancement Forum (ATVEF)
-standaard.

NTL
NTL biedt telefoon-, TV-, Internet- en interactieve diensten aan in Groot-Brittannië, met behulp van geavanceerde technologie. Via het netwerk van NTL ontvangen 22 miljoen huishoudens in Groot-Brittannië de zenders ITV, Channel 4 en Channel 5. Van deze huishoudens zijn er 5,6 miljoen aangesloten op het glasvezelnetwerk van NTL. Het hoofdkantoor van NTL bevindt zich in Hook, UK, en het bedrijf heeft vestigingen in Frankrijk, Australië en Ierland. Het bedrijf telt ruim 10.000 medewerkers en is genoteerd aan NASDAQ (NASDAQ: "NTLI"). In juli 1999 maakte NTL haar intentie bekend om de consumentendivisies van Cable and Wireless Communications over te nemen.

Microsoft
Microsoft (NASDAQ: MSFT) is opgericht in 1975 en is marktleider op het gebied van software voor privé- en zakelijk computergebruik. Het bedrijf levert een brede reeks aan producten en diensten die ontwikkeld zijn om mensen meer mogelijkheden te bieden tot een prettiger en gemakkelijker gebruik van de computer, ongeacht waar, wanneer en hoe zij dat willen.

Voor meer informatie:
Microsoft B.V., Michiel Gosens, Public Relations Manager, telefoon: +31 (0)20 - 500 12 74
Microsoft N.V., Els Stevens, Public Relations Manager, telefoon: +32 (0)2 - 704 33 22 of Monogram Communication Strategies (MCS) BV, Perlita Fränkel, telefoon: +31 (0)23 - 562 82 08.

Dit persbericht en andere persinformatie van Microsoft kunt u ook vinden op de Microsoft Benelux website op pagina
www.microsoft.com/benelux/press/.

Microsoft, Windows en Windows NT zijn hetzij gedeponeerde handelsmerken hetzij handelsmerken van Microsoft Corporation in de Verenigde Staten en/of andere landen. Alle andere merk- en productnamen zijn handelsmerken of geregistreerde handelsmerken van hun respectieve houders.