Winst per aandeel Unisys met 15 procent toegenomen

Datum nieuwsfeit: 19-01-2000

Persbericht

Unisys verhoogt winst per aandeel over 1999 met 57 procent Winst per aandeel in vierde kwartaal met 15 procent toegenomen

Amsterdam, 19 januari 2000 - Unisys Corporation heeft in het vierde kwartaal van 1999 een winst per aandeel gerealiseerd van 46 dollarcent, een groei van 15 procent ten opzichte van dezelfde periode in 1998. De omzet daalde - zoals verwacht - in het vierde kwartaal met 4,8 procent naar 1,96 miljard dollar. Een jaar geleden was deze omzet 2,06 miljard dollar. Gecorrigeerd voor valutaschommelingen zou deze stijging op een procent zijn uitgekomen.

In 1999 heeft Unisys een nettowinst gerealiseerd van 510,7 miljoen dollar. In 1998 bedroeg deze nettowinst 376,4 miljoen dollar. Na uitbetaling van preferent dividend eindigde de winst per aandeel in 1999 57 procent hoger (1,59 dollar) dan in 1998 (1,01 dollar). In het derde kwartaal van 1999 kende Unisys een eenmalig belastingvoordeel van 22 miljoen dollar (7 dollarcent per aandeel) en een eenmalige aanslag van 12,1 miljoen dollar (4 dollarcent per aandeel) voor het reduceren van de schuld. Zonder dit belastingvoordeel en de aanslag steeg de winst per aandeel met 54 procent naar 1,56 dollar. De omzet groeide in 1999 met 4,2 procent naar 7,54 miljard dollar (over 1998 bedroeg de omzet nog 7,24 miljard dollar). Gecorrigeerd voor valutaschommelingen zou deze groei op zeven procent zijn uitgekomen.

Commentaar van Larry Weinbach, Chairman en CEO
"We hebben in het vierde kwartaal een sterke winstgroei gerealiseerd, ondanks een moeilijke omzetperiode", zegt Lawrence A. Weinbach, Chairman en CEO van Unisys. "Zoals we hadden voorspeld, heeft ook Unisys moeten inleveren door het Y2K-probleem. Veel van onze klanten hebben gewacht met investeren. Ook heeft een ongunstige valutaschommeling van vijf procentpunt de omzet gedrukt." Ondanks alles heeft Unisys haar doelstellingen voor het vierde kwartaal van 1999 behaald, waarbij een toename van meer dan 55 procent winst per aandeel is gerealiseerd over het gehele jaar.

1999 was voor Unisys een jaar met goede resultaten. Door de terugname vervalt 106 miljoen dollar aan jaarlijkse dividenden. Sinds september 1999 is de langetermijnschuld met meer dan 1,3 miljard dollar afgenomen, waardoor de jaarlijkse rentekosten met 125 miljoen dollar zijn afgenomen. De verwachting van 1997 om in het jaar 2000 nog maar een miljard dollar af te lossen, komt op deze manier zeer snel binnen handbereik.

"Het belangrijkste is dat we in 1999 de basis hebben gelegd voor een versnelde omzetgroei in 2000 en daarna", aldus Weinbach. "De herstructurering die in het vierde kwartaal bekend is gemaakt, ligt op schema. Zowel onze klanten als medewerkers hebben positief gereageerd op onze nieuwe, geintegreerde marktbenadering en ons productportfolio."

In de afgelopen maanden heeft Unisys een reeks nieuwe en innovatieve producten geintroduceerd voor de strategische groeisectoren zoals e-business, outsourcing, networking en enterprise class-servers. De services backlog van Unisys is in 1999 met meer dan 35 procent gegroeid. Aan het eind van het eerste kwartaal verwacht Unisys met de verkoop van de nieuwe Unisys e-@ction ES7000 enterprise class-servers te beginnen. Deze server is gebaseerd op de Cellular Multiprocessing-architectuur (CMP). De Unisys-medewerkers, onder wie de 7.000 nieuwe medewerkers die in 1999 zijn aangesteld, zijn zeer positief gestemd over de mogelijkheden in de markt. Al deze ontwikkelingen zullen ervoor zorgen dat Unisys vol vertrouwen 2000 tegemoet gaat.

De uitgaven aan selling, general and administration (SG&A) zijn, vergeleken met 1998, in het vierde kwartaal van 1999 licht gedaald. Over 1999 zijn de kosten voor SG&A (vergeleken met 1998) teruggebracht tot 18,4 procent van de omzet.

Resultaten Business Units
De omzet in de Services-divisie bleef in het vierde kwartaal van 1999 vrijwel gelijk aan de omzet in hetzelfde kwartaal in 1998. De aanzienlijke groei van outsourcing werd gecompenseerd met de daling in de onderhoudsopbrengsten en een lichte daling in de omzet van de netwerkdivisie. De Services-divisie groeide in 1999 met ongeveer 35 procent naar een totaal van 4,6 miljard dollar. Brutomarges in de Services-divisie stegen met meer dan 2,7 procentpunt naar 26,9 procent, vergeleken met dezelfde periode in 1998. De bedrijfsmarges namen toe tot 9,4 procent. In dezelfde periode in 1998 bedroeg dit nog 7,6 procent.

Zoals verwacht daalde de omzet van de Technology-activiteiten in het vierde kwartaal van 1999 met 14,9 procent. Dit werd veroorzaakt door de uitgestelde investeringen in verband met het nieuwe millennium. Brutomarges in de Technology Business verminderden met 5,1 procentpunt naar 43,8 procent en de bedrijfsmarges daalden met 6,4 procentpunt naar 15,8 procent. Dit laatste percentage vertegenwoordigt voor het vierde kwartaal van 1999 een afname in verkoop van ClearPath enterprise-servers vergeleken met 1998.

Weinbach ziet het komende jaar zeer positief tegemoet. "We verkeren in een goede positie om kansen in de markt voor e-business, networking, outsourcing en enterprise class-servers, die transactieprocessen in de e-business omgevingen goed aankunnen, volledig te benutten. De nadruk ligt nu op de nieuwe marktaanpak en het uitvoeren van onze e-business-strategie. Met het millenniumprobleem achter de rug zullen bedrijven weer nieuwe IT-plannen initieren. Daarbij verwacht Unisys een omzetgroei van 8 a 10 procent in 2000. Hierbij houden we rekening met een kleine omzet in het eerste kwartaal, die wordt rechtgezet in het tweede kwartaal van 2000."

Ook voor de Services-divisie verwacht Unisys een lichte groei. De Technology-divisie zal volgens de voorspellingen lager uitkomen dan in het eerste kwartaal in 1999. Toen kende Unisys een uitermate sterk Technology-kwartaal. Unisys zal er alles aan doen om haar doel - de winst per aandeel tweemaal sneller te laten groeien dan de omzetgroei in 2000 - te realiseren.

Unisys
Unisys is een bedrijf dat zich richt op het aanbieden van Electronic Business-oplossingen. Met ruim 36.000 werknemers verdeeld over 100 vestigingen ondersteunt Unisys haar klanten bij het optimaal gebruikmaken van de Internet-economie. De mensen van Unisys ontwikkelen oplossingen, services, platforms en netwerk-infrastructuren, die bedrijven en overheidsinstellingen nodig hebben om succesvol zaken te doen via het Internet. Unisys biedt een compleet portfolio aan e-@ction-oplossingen voor Electronic Business. Deze oplossingen zijn gebaseerd op de uitgebreide kennis van Unisys op het gebied van systeemintegratie, op maat gesneden én standaardoplossingen, outsourcing, Microsoft Windows NT-services, netwerkservices en merkonafhankelijk onderhoud en wereldwijde support. Daarnaast levert Unisys enterprise-class NT-servers, mainframes, middleware, software- en storage-producten. Unisys heeft voor haar oplossingen een focus op specifieke verticale marktsectoren waaronder financiële services, transport, telecommunicatie, overheid, publishing en supply chain-markten. Het hoofdkantoor van Unisys is gevestigd in Blue Bell, Pennsylvania in de Verenigde Staten. Het Nederlandse hoofdkantoor staat in Amsterdam Zuidoost. Meer informatie over het bedrijf is te vinden op de Unisys homepage: www.unisys.com of www.unisys.nl.
Beleggersinformatie is te vinden op www.unisys.com/investor.

Voor meer persinformatie:
Unisys Nederland NV
Erwin Zijlstra, Country Communications Manager
Telefoon: 020 - 5658 647
E-mail: (erwin.zijlstra@nl.unisys.com)

Noot:
Dit persbericht is een samenvatting van het complete persbericht dat u kunt vinden op onze Internet-site: www.unisys.com.