Compaq snelst groeiende leverancier mid-range UNIX-servers

Datum nieuwsfeit: 19-01-2000
Compaq

Compaq Computer B.V. Groningenweg 10 Postbus 475 2800 AL Gouda Telefoon 0182 - 565888 Telefax 0182 - 538348

IDC: marktcijfers derde kwartaal 1999 voor mid-range servers tonen aan dat de groei van Compaq in dit segment het West-Europese marktgemiddelde overtreft

Gouda, 01/19/2000 -- In het marktsegment voor mid-range UNIX-servers in West-Europa blijkt Compaq in het derde kwartaal van 1999 de snelst groeiende leverancier te zijn. Dit rapporteert het marktonderzoeksbureau International Data Corporation (IDC). Volgens IDC steeg de omzet van Compaq in deze markt in het derde kwartaal van 1999 met 54 procent ten opzichte van dezelfde periode in 1998. De verkoop van het aantal Tru64 UNIX systemen op het Alpha-platform steeg in deze periode zelfs met 73 procent. Ook het marktaandeel van Compaq in de $ 2,3 miljard grote midrange servermarkt (waarbij de op Intel gebaseerde systemen buiten beschouwing worden gelaten) steeg met 3,5 procent tot 10,2 procent, aldus IDC.

Dit betekent een aanzienlijk succes voor Compaq, volgend op het besluit om zich te concentreren op de verkoop van Tru64 UNIX in de markt voor mid-range servers. Volgens IDC bedroeg de gemiddelde stijging van het aantal UNIX-verkopen in het derde kwartaal 17 procent ten opzichte van hetzelfde kwartaal in 1998, wat betekent dat Compaq ruim vier keer zo hard gegroeid is dan haar concurrenten. Bovendien vond de groei in omzet en in de uitlevering van het aantal systemen plaats in een periode van een sterk toenemende concurrentiestrijd, die als gevolg had dat de gemiddelde omzet in de eindgebruikersmarkt met 12,7 procent daalde, aldus IDC.

In een reactie hierop zegt Peter Lemon, research manager European Commercial Systems en Servers, en woordvoerder namens IDC: Compaq heeft haar positie op de UNIX-markt versterkt door zich met succes te concentreren op Tru64 UNIX op het Alpha-platform. De groei van het aantal verkochte Compaq systemen is het marktgemiddelde behoorlijk voorbijgestreefd. De recente aankondiging door Compaq, Samsung en API om dit jaar $ 500 miljoen te investeren in Alpha-technologie is duidelijk ingegeven om de positie van Compaq nog verder te verbeteren.

Marktaandelen
IDC raamt de totale omzet van Compaq op $ 240 miljoen, hetgeen betekent dat Compaq haar vijfde plaats in het marktsegment voor mid-range servers handhaaft. Daarnaast was Compaq het enige computerbedrijf dat ook een toename in verkoop registreerde buiten de UNIX-mid-range servermarkt. De verkoop van Compaq OpenVMS-systemen in deze sector steeg met 62 procent.

Over Compaq
Compaq Computer Corporation - een Fortune Global 100 company - is wereldwijd leverancier van informatietechnologie. Compaq is het op één na grootste computerbedrijf ter wereld en marktleider op het gebied van de productie en verkoop van personal computers. Compaq ontwikkelt en levert een breed scala aan hardware- en softwareoplossingen inclusief services voor consumenten tot en met high-end enterprise computing omgevingen. Zo biedt het bedrijf fouttolerante bedrijfskritische oplossingen, netwerk- en communicatieproducten, server-systemen, workstations, zakelijke desktop- en notebookproducten en consumenten pcs. Het bedrijf is toonaangevend op het gebied van milieuvriendelijke programmas en bedrijfsvoering. Compaq-producten worden verkocht in meer dan 100 landen via een wereldwijd netwerk van Compaq Business Partners. Het bedrijf is opgericht in 1982. Compaq is gevestigd in Houston, Texas. In Nederland is het hoofdkantoor van Compaq Computer B.V. gevestigd in Gouda.

Meer informatie over Compaq en haar producten, alsmede klantenondersteuning is beschikbaar op www.compaq.nl.

- Einde persbericht -
Achtergrondinformatie: Compaq Computer B.V. Jolanda Peek, tel. 0182-565844,
e-mail (Jolanda.Peek@compaq.com)
of