Energieheffing doodsteek voor Engelse glastuinbouw

Bloemen Bureau Holland

20 januari 2000

Doodsteek voor Engelse glastuinbouw

Niet alleen in Nederland wordt er in regeringsplannen over energieheffingen gesproken. Ook in Engeland lijkt de regering een zgn. energietaks in te willen voeren. Dit zou het efficiënt gebruik van energie bevorderen en de uitstoot van schadelijke gassen terugschroeven.

De energieheffing zou enkel slaan op het commercieel en industrieel energieverbruik waardoor ook de Britse land- en tuinbouw toe behoort. De opbrengsten van deze heffing voor de schatkist kunnen op jaarbasis tot £ 1,75 mrd oplopen. Deze opbrengst zal worden aangewend voor het verlagen (- 0,5 %) van de bijdragen van de werknemers aan de "National Insurance Contribution", een verzekeringsbijdrage. De boerenbond, in de vorm van de National Farmers Union, vindt dat de primaire sector moet gevrijwaard worden van deze heffing, te betalen bij het gebruik van gas, kolen en elektriciteit. Volgens de berekeningen zal de agrarische sector jaarlijks £ 26 mln bijdragen terwijl de sector slechts kan rekenen op een vermindering van werknemersbijdragen aan NIC van slechts £ 9 mln. Dit alles kan de doodsteek zijn voor de reeds gehavende Britse glastuinbouw. Deze energieheffing zal naar verluidt een verlies per ha glas van liefst £ 12.500 betekenen. Voor glastuinbouwbedrijven zou de energiekost oplopen van 25 tot 54 % (gas verwarming). Gelet op de kleinschaligheid van vele Britse glastuinbouwbedrijven, vreest de boerenbond dat een dergelijke taks catastrofaal zou zijn. Het grootste glastuinbouwbedrijf in het Verenigd Koninkrijk, n.l. "Hazlewood VHB" met 203 acres onder glas, heeft reeds laten weten dat indien de regering haar plannen op dit punt doorzet, zij overweegt elders te gaan produceren.

(Bron: Ministerie van Middenstand en Landbouw)