Gronings Vuurwerkteam 'Knalslag' rondt onderzoek af

Datum nieuwsfeit: 20-01-2000
Politiebericht

Korps: Groningen, plaats: Groningen 20-01-2000

Vuurwerkteam 'Knalslag' rondt maandenlang onderzoek af./

Vuurwerkteam ?Knalslag? rondt maandenlang onderzoek af Vele verdachten gehoord en ruim tweehonderdduizend kilo illegaal vuurwerk achterhaald

Het Interregionale vuurwerkteam van de drie noordelijke politiekorpsen sluit binnenkort het onderzoek naar de invoer en handel van illegaal vuurwerk af. In enkele maanden van onderzoek werden 40 verdachten gehoord. Zeven verdachten zijn in voorarrest. Tijdens diverse huiszoekingen werd veel administratie in beslag genomen. Bovendien zijn bij de aanhoudingen en daarop volgende onderzoeken 10 vuurwapens in beslaggenomen, alsmede munitie, 9 verboden stroomstootwapens, valse Duitse bankbiljetten, illegale cd?s en gestolen kleding. Daarnaast werden een vijftal hennepkwekerijen opgerold. Er zullen nog enkele aanhoudingen worden verricht.

Het interregionale team startte in oktober nadat de drie regio?s Groningen, Friesland en Drenthe bij meerdere eigen onderzoeken hadden vastgesteld dat de verkregen informatie voor meerdere onderzoeken van gezamenlijk belang was. Bij diverse inbeslagnames werd duidelijk dat de aanvoer lijn van illegale vuurwerk via enkele handelaren in het noorden van het land ging. In juli werd in Eindhoven door de Douane ruim 7000 kilo vuurwerk in beslag genomen, waarbij een 35-jarige man uit Berlijn werd aangehouden. In september kwamen twee partijen illegaal vuurwerk in nogmaals Eindhoven en Groningen boven water. Ook hier werden door de politie drie verdachten aangehouden. Begin oktober wist de politie in Groningen ruim 14.000 kg vuurwerk in een loods aan de Eemshaven te achterhalen. Hierbij werden twee verdachten uit Hoogezand en Groningen aangehouden. Het onderzoek leidde naar een groep verdachten die via een bestaand bedrijf in Tsjechië de invoer van vuurwerk naar de ?papieren? eindbestemming Tsjechië verzorgde. Een tr

ansportbedrijf uit Berlijn zorgde voor de transporten vanuit de haven van Antwerpen niet naar Tsjechië maar via België en Duitsland naar de Nederlandse illegale markt. Het onderzoek wees uit dat het transportbedrijf in Berlijn eigendom was van een Nederlandse man. Tijdens het onderzoek werd huiszoeking gedaan in Roderesch, Berlijn, Roden en Zwaagwesteinde. De aangehouden verdachten bleken ruim 280.000 kilo vuurwerk besteld te hebben met als afleveradres de haven van Antwerpen. Hiervan werd op 24 november in de haven van Antwerpen 75.000 kilo in beslag genomen, opgeslagen in 5 zeecontainers. In het verdere onderzoek werden nog enkele malen vuurwerk inbeslagnames gedaan in Hoogkerk (1700kg), Groningen (800kg), Schoonebeek (8000kg), Bergh Autoweg (16000kg), Sandebuur (1000kg), Leeuwarden (850kg), Leeuwarden (900kg); Coevorden (5700kg). Op 4 januari 2000 werd in Drachten nog 200 kg in beslaggenomen.

Het illegale vuurwerk bestond voornamelijk uit Chinese rollen, flowerbeds, fonteinen, lawinepijlen (3000), mortierbommen (8600stuks), vlinderbommen (85000) en allerlei soorten rotjes, strijkers en klappers.

In totaal werd ruim 206.000kg illegaal vuurwerk getraceerd, waarvan 60.000 kg retour gestuurd werd naar de fabriek in China. Een groot deel van de bestelling is via Duitsland in Nederland of elders afgezet. Tijdens een onderzoek op 14 december in Winsum, Froombosch, Hoogezand en Emmen werden vijf huiszoekingen gedaan. Hierbij werd in een schuur in Froombosch een inrichting voor het bewerken van vuurwerk aangetroffen. Een grote partij grondstoffen werd in beslaggenomen. De 31-jarige eigenaar van de inrichting werd later aangehouden. Twee mannen van 39 en 40 jaar uit Emmen werden aangehouden. Ook op 27 en 28 december werden in Veenwouden, Mijnsheerenland en Oud Beijerland meerdere huiszoekingen gehouden. Hierbij werden drie verdachten, te weten een 31-jarige man uit Veenwouden, een 58-jarige man uit Mijnsheerenland en een 39-jarige man uit Oud Beijerland aangehouden.

In het onderzoek werden tot nu toe veertig verdachten aangehouden en enkele tientallen getuigen werden gehoord. Er vonden 20 huiszoekingen in Berlijn, Roden, Roderesch, Veenwouden, Hoogezand, Emmen, Froombosch en Winsum plaats onder leiding van een rechter commissaris en officier van justitie. Zeven verdachten uit Roden, Veenwouden, Mijnsheerenland, Berlijn en Emmen zitten in voorarrest. De overige verdachten zijn allen na verhoor en voorgeleiding heengezonden. De verdachten worden verdacht van het deelnemen aan een criminele organisatie, de invoer van illegaal vuurwerk en de handel in illegaal vuurwerk. Het team verrichtte tijdens het onderzoek ruim dertig controles in verband met de verdenking van illegaal vuurwerk bezit in woningen.

Mede op grond van de resultaten van het onderzoek besloot de burgemeester van Groningen het millennium feest in de stad niet door te laten gaan. Door het Openbaar ministerie werd besloten tot een generaal pardon voor het inleveren van illegaal vuurwerk. Hierdoor werden enkele tientallen stuks vuurwerk ingeleverd. Het interregionale team bestond uit een basisbezetting van 18 medewerkers uit de drie betrokken korpsen. Tijdens aanhoudingen, huiszoekingen en het aantreffen van illegaal vuurwerk werd het team meerdere malen uitgebreid naar ruim veertig medewerkers. Bovendien werd intensief samengewerkt met de Nederlandse Douane, het Bundeskriminalamt in Duitsland en de Rijkswacht en Douane in België, het interregionale Bureau Financiële Ondersteuning, de CRI van het Korps Landelijke Politiediensten en de FIOD.

Uit onderzoek is gebleken dat deze organisatie niet alleen verantwoordelijk is voor de illegale invoer van vuurwerk in het noorden van ons land. Ook in andere delen van het land werden onderzoeken gedaan en verdachten aangehouden, die contacten onderhielden met de noordelijke invoerlijn.