KPN geeft Alcatel opdracht voor landelijke roll-out ADSL

Datum nieuwsfeit: 20-01-2000

Persbericht

KPN geeft Alcatel opdracht voor landelijke roll-out ADSL Alcatel nu ook onbetwist marktleider ADSL in Nederland

Rijswijk, 20 januari 2000 - Alcatel tekent vandaag een raamcontract met KPN voor de levering van ADSL voor de 2e fase van de roll-out in Nederland. Na de succesvolle afronding van de 1e fase in de regio's Rotterdam, Amsterdam en Utrecht is Alcatel ook geselecteerd voor de implementatie van ADSL in de overige regio's. Hiermee is Alcatel nu ook in Nederland onbetwist marktleider geworden op het gebied van ADSL. KPN verwacht eind 2000 meer dan 100.000 Internetters te hebben aangesloten op Mxstream, de snelle, breedband Internetdienst. Tegen eind 2001 wordt een groei naar 300 tot 500.000 klanten voorzien.

ADSL (Asymmetric Digital Subscriber Line) is de technologie waarmee de aanwezige (koperen) telefoonlijnen naar de abonnees veranderen in breedbandige, snelle toegangswegen tot het Internet. Abonnees op de ADSL dienst hebben een snelle 'Always-on' verbinding met het Internet terwijl tegelijkertijd een telefoongesprek kan worden gevoerd of een fax kan worden verzonden. Alcatel heeft volgens vooraanstaande marktonderzoeksbureaus wereldwijd het absolute marktleiderschap in deze steeds belangrijker wordende technologie in handen.

Paul Smits, voorzitter van de Raad van Bestuur van KPN vanaf 1 maart a.s.: "De eindgebruiker heeft thuis, onderweg of op het werk een integrale communicatie behoefte. Met de huidige en toekomstige investeringen in onze infrastructuur stellen we zeker dat we nu en in de toekomst die diensten kunnen bieden die aansluiten bij die behoeften. En daarnaast dat onze infrastructuur optimaal is ingericht en uitgebouwd om de kansen die het Multi Media tijdperk ons biedt optimaal te benutten. ADSL biedt snelle op- en afritten naar de electronische snelweg waardoor Multi Mediadiensten comfortabel kunnen worden gebruikt."

Rob Timmermans, algemeen directeur van Alcatel in Nederland: "ADSL biedt een directe en snelle 'Always On' verbinding met Internet; het biedt Instant Internet. Het op grote schaal beschikbaar komen hiervan zal de groei van aangeboden e-commerce toepassingen en diensten in Nederland versnellen. Met het gisteren in gebruik genomen Lambda netwerk alsmede de snelle uitrol van ADSL heeft KPN belangrijke stappen gezet in het 'future proof' maken van haar infrastructuur voor het Multi Media verkeer dat dit zal op leveren."

KPN zal de ADSL toegang tot Fast Internet diensten aanbieden onder de naam Mxstream. Vanaf medio 2000 komt Mxstream allereerst beschikbaar in de grotere steden van Nederland. Planet Internet, XS4ALL, WorldOnline en Sonera zijn de eerste providers die de dienst aan eindgebruikers gaan aanbieden. Meer informatie over Mxstream op www.mxstream.nl

Over KPN
KPN is met ruim 8 miljoen klanten op het vaste net en ruim 3,5 miljoen klanten op het mobiele (GSM-)net marktleider in Nederland op het gebied van telecommunicatie. Behalve in de thuismarkt Nederland is KPN in vele andere landen actief. In Nederland wil KPN de geprefereerde aanbieder blijven. In het buitenland wordt, in samenwerking met partners, een sterke positie opgebouwd. KPN is genoteerd aan de effectenbeurzen van Amsterdam, New York, Londen en Frankfurt.

Over Alcatel
Alcatel bouwt de volgende generatie netwerken en biedt daarmee geïntegreerde 'end-to-end' voice- en data- oplossingen aan bestaande en nieuwe operators, aan bedrijven en consumenten. Met een omzet van Euro 21,3 miljard (47 miljard gulden) en 120.000 werknemers is Alcatel actief in meer dan 130 landen. De Nederlandse vestiging van Alcatel in Rijswijk biedt werk aan meer dan 750 medewerkers. Meer informatie, bezoek Alcatel op Internet: http:/www.alcatel.nl of http:/www.alcatel.com

* * * * * * *
Meer Informatie:
KPN
Gerard Kosters, Tel.: 070-3434154, e-mail: (g.j.kosters@kpn.com)

Alcatel
Simon de Boer, Tel.: 070-3079231, E-mail: (simon.boer@alcatel.nl)

1 Internationaal Onderzoek: Alcatel is marktleider in ADSL. Volgens de Project ESS update 39 "Breedbandige Toegangssystemen in Publieke Netwerken" van marktonderzoeksbureau Dittberner Associates, domineert Alcatel de ADSL-DSLAM markt (apparatuur aan de kant van de operatorzijde) wereldwijd met een aandeel van 49% van het totaal aantal geïnstalleerde ADSL lijnen. Geen andere leverancier heeft op dit gebied een aandeel van meer dan 15%. Vanuit de gebruikerskant bekeken meldt het Cahners In-Stat's rapport van augustus 1999: "de Q2 99 Analoge en Digitale Modem Markt analyse", dat Alcatel marktleider is op het gebied van geleverde ADSL-modems met een marktaandeel van 33% wereldwijd. Ook een onderzoek van het internationale onderzoeksbureau Dataquest benoemt Alcatel als de wereldleider op het gebied van ADSL, zowel in aantallen geleverde lijnen als geleverde modems. In haar Wereldwijde xDSL Market Share and Forecast 1999, zegt Dataquest dat Alcatel de grootste leverancier was over 1998. Volgens de marktonderzoekers was ADSL goed voor 57,5% van alle door xDSL gegenereerde inkomsten in 1998. Alcatel maakte op 12 november j.l. bekend inmiddels 1 miljoen lijnen te hebben geleverd en verwacht aan het einde van dit jaar het totaal van 1,3 miljoen te behalen.

Alcatel
Simon de Boer