FME-CWM: flexwerk staat nog maar aan het begin

Datum nieuwsfeit: 20-01-2000
Vereniging FME-CWM

FLEXWERK STAAT NOG MAAR AAN HET BEGIN

Zoetermeer, 20 januari 2000
De inzet van flexibele arbeid staat nog maar aan het begin. Het gedrag dat veel werkge-vers momenteel op de arbeidsmarkt vertonen komt voort uit angst. Ze zijn bang dat de beschikbare vaklui die ze zelf niet aanstellen bij de concurrent komen. Dat is gezien de krapte op de arbeidsmarkt op zich begrijpelijk, maar het is onverstandig ernaar te handelen. Het helpt namelijk de broodnodige 'flex' om zeep. Dit zegt voorzitter Hans Kamps van de Algemene Bond Uitzendondernemingen (ABU) in een exclusief inter-view in het nieuwe nummer van Metalektro Profiel, het magazine van FME-CWM (metaal- en elektrotechnische industrie) dat deze week verschijnt.
De uitzendorganisaties zijn volgens Kamps "prima in staat flexibiliteit aan kwaliteit te kop-pelen, ook als het gaat om afspraken over de wat langere termijn. Gezien de krapte op de arbeidsmarkt is een professionele combinatie van vraag en aanbod juist nu noodzakelijk. Zeker als je bedenkt dat de situatie straks weer heel anders kan zijn." De Wet flexibiliteit en zekerheid ziet Kamps als "een geformaliseerde vorm van wat de markt vraagt en wil. En hij is niet als een donderslag bij heldere hemel gekomen. Het is niet alleen het be-drijfsleven dat om meer 'flex' vraagt. Ook gemotiveerde, geschoolde en goed opgeleide mensen doen dat. Iedereen wil kwaliteit."
Wel vraagt de flexwet een andere opstelling van uitzendondernemingen. Zij dragen bij-voorbeeld nu het leeglooprisico, in plaats van de uitzendkrachten. Momenteel is vier pro-cent van de Nederlandse arbeidsmarkt flexibel. Volgens Kamps zal dit aantal als gevolg van de flexwet toenemen. En ook de rol van de uitzendorganisaties wordt groter. De wet dwingt ze nieuwe formules en creatieve flexvormen te vinden, vaak in samenspraak met de inleners. "Voor mij is het niet ondenkbaar dat straks het totale werkgeversschap wordt uitbesteed. Bedrijven nemen dan niet langer mensen in dienst, maar besteden de personeelsvoorziening volledig uit."

Vereniging FME-CWM
Boerhaavelaan 40 Postbus 190 2700 AD Zoetermeer Telefoon (079) 353 11 00 Telefax (079) 353 13 65 E-mail (com@fme.nl)