Onderhandelingen over eerste CAO-Kinderopvang

Datum nieuwsfeit: 20-01-2000
ABVAKABO FNV

Onderhandelingen over eerste CAO-Kinderopvang(20 jan)

Zoetermeer, 20 januari 2000

Volgende week wordt er onderhandeld over de eerste CAO voor de kinderopvang.
ABVAKABO FNV verwacht moeilijke onderhandelingen. Enerzijds omdat het gaat om de eerste CAO voor de kinderopvang, anderzijds omdat de werkgevers een beperkte, 'uitgeklede' CAO wensen. ABVAKABO FNV wil een volwaardige CAO van goede kwaliteit.
Partijen bij het CAO-overleg zijn de vakbonden ABVAKABO FNV, CFO en De Unie; namens de werkgevers wordt onderhandeld door de VOG en de BVOK (Branchevereniging Ondernemers in de Kinderopvang). De kinderopvang behoorde tot 1 januari 2000 tot de CAO-welzijn.

Inzet van ABVAKABO FNV voor de CAO voor hele kinderopvang zijn de huidige CAO-welzijn, de afspraken die met de VOG al voor 2000 waren gemaakt en het eisenpakket van de bond.
De belangrijkste voorstellen uit het pakket van ABVAKABO FNV voor 2000 zijn:
· 3% salarisverhoging per 1 januari 2000;
· verhogen eindejaarsuitkering van 0,5 tot 1%;
· toeslag voor het werken na 19.00 uur (zoals afgesproken in de vorige CAO);
· salarissen van leidinggevenden in de kinderopvang verhogen; · een kinderopvangfonds zonder wachtlijsten en met alleen de gewone ouderbijdrage;
· een regeling voor taakuren en aanpak werkdruk; · recht op scholingsfaciliteiten, zorgverlof en loopbaanbeleid; · betere faciliteiten en bevoegdheden voor OR- en WV-leden.

De stap tot een aparte CAO voor de kinderopvang is gezet nadat de onderhandelingen over de CAO-welzijn in december niet tot resultaat hebben geleid. Vanaf dat moment is de mogelijkheid tot een aparte CAO voor de hele kinderopvang onderzocht.
De sector kinderopvang is 'rijp' voor een eigen CAO. De sector is enorm gegroeid en deze groei zet zich de komende jaren door. Ook de acties voor de vorige CAO-welzijn hebben laten zien dat de kinderopvang sterk genoeg is om zelf een volwaardige CAO af te dwingen.
De werkgevers willen een beperkte, uitgeklede CAO. Volgens ABVAKABO FNV is dit slecht voor de werknemers, maar ook voor de (kwaliteit van de) kinderopvang. Een dergelijke opstelling duidt volgens de bond op korte-termijn-denken. De sector heeft belang bij een goede CAO; zeker gezien het feit dat de komende jaren veel nieuw personeel moet instromen. Volgens ABVAKABO FNV is er eerder 'meer dan minder' CAO noodzakelijk.

In de kinderopvang werken ruim 30.000 werkneemsters; ABVAKABO FNV heeft 8.600 leden in deze sector, waardoor de organisatiegraad (ongeveer 28%) voor Nederland goed is.
ABVAKABO FNV gaat binnenkort ook weer met de VOG om de tafel om de nieuwe situatie te bespreken die is ontstaan voor de CAO-welzijn.