Punctualiteit op Schiphol in 1999 verbeterd

Datum nieuwsfeit: 20-01-2000

Amsterdam Airport Schiphol

Punctualiteit op Schiphol in 1999 verbeterd Braathens en Japan Airlines winnen opnieuw punctualiteitsprijs

Schiphol, 20 januari 2000 Het aantal vertragingen op Schiphol is in 1999 afgenomen ten opzichte van 1998. In 1999 vertrok 61,9% van alle passagiersvluchten, inclusief chartervluchten, op tijd van Amsterdam Airport Schiphol. In 1998 was dit nog 57,2%. Ook de punctualiteit van aankomende passagiersvluchten liet een duidelijke verbetering zien; in 1999 had 73,2% van de aankomende vluchten geen vertraging, tegenover 69,5% in 1998.

De punctualiteit van de lijndienst-passagiersvluchten liet een nog sterkere verbetering zien; in 1999 vertrok 63,6% op tijd (1998: 58,2%) terwijl 75,6% (1998: 71,2%) op tijd arriveerde.

Dit heeft Gerlach Cerfontaine, president-directeur van Schiphol Group vandaag medegedeeld tijdens de jaarlijkse bijeenkomst voor de relaties van Amsterdam Airport Schiphol.

Schiphol was in 1999 een van de weinige grote luchthavens in Europa die haar punctualiteit zag verbeteren. Dit is vooral te danken aan de goede samenwerking tussen de luchthaven, de luchtvaartmaatschappijen en afhandelaren en Luchtverkeersleiding Nederland en aan het gereedkomen van een aantal bouwprojecten. Verdere verbetering van de punctualiteit blijft echter voor Schiphol in de komende jaren een hoge prioriteit, aldus de heer Cerfontaine. "Want we zijn er op dit terrein nog lang niet".

Punctuality award
De punctualiteitsprijs die Amsterdam Airport Schiphol ieder jaar uitreikt aan de luchtvaartmaatschappij die de minste vertragingen had op vluchten binnen Europa, is voor het jaar 1999 gewonnen door de Noorse maatschappij Braathens. Braathens vliegt, in samenwerking met KLM, dagelijks vier keer van Schiphol naar Stavanger en drie keer naar Bergen.

De punctuality award voor de intercontinentale maatschappij met de minste vertragingen ging naar Japan Airlines. Deze maatschappij onderhoudt een dagelijkse vlucht van Schiphol naar Tokio. Ook in 1998 waren Braathens en Japan Airlines de luchtvaartmaatschappijen met de beste punctualiteit op Schiphol.

004-2000/mb