CDA in Europa: verwarring rondom E-COMMERCE duurt voort

Datum nieuwsfeit: 20-01-2000

Straatsburg, 20 januari 2000

Verwarring rondom E-COMMERCE duurt voort

CDA-Europarlementariër Ria Oomen-Ruijten wil dat er nu snel een einde wordt gemaakt aan de discussie tussen consumenten en industrie over het recht waar men zich aan moet houden bij elektronische verkoop (e-commerce). De aanbieders van producten en diensten zijn voorstander van het country of origin-beginsel (toepassing van het recht waar de aanbieder is gevestigd). Dat biedt voor de aanbieders de beste zekerheid om op de meest simpele manier te verkopen.

Dat beginsel leidt wel tot grote problemen. Wanneer een Nederlander een computer koopt van een aanbieder uit Portugal dan geldt in principe het Portugese recht. Dat betekent dat wanneer er iets mis is en de consument al met bijvoorbeeld de credit card heeft betaald het recht in Portugal moet worden gehaald. Met de twee jaar geleden aangenomen richtlijn Verkoop op afstand worden weliswaar een aantal van die problemen tav levering- en betalingen ondervangen . Ook de richtlijn e-commerce geeft aanvullende bescherming voor de consument. Het grote probleem blijft echter dat de consument ook met deze richtlijn nauwelijks in staat is zijn recht te halen bij geschillen. In bovengenoemd voorbeeld zal hij nog steeds in Portugal moeten procederen.

De Europese Commissie werkt nu aan een verordening waarbij voor elektronische verkoop aan consumenten er een ruimere mogelijkheid wordt geboden om de rechtsspraak van het woonland van de consument in te schakelen. Nog niet is geregeld hoe de aanbieder kan controleren of hij met een bedrijf of een consument zaken doet, de privacy-wetgeving verhindert dat ook.

Oomen-Ruijten: "Niemand kan door de bomen het bos meer zien. Hier blijkt temeer de noodzaak van grensoverschrijdende beslechting van consumentengeschillen. Ik roep de Europese Commissie die terecht vrij baan wil geven aan e-commerce, op om snel een einde te maken aan deze zeer verwarrende situatie en de juridische positie van de consument en aanbieders eenduidig en helder vast te leggen.

Woordvoerder: Ria Oomen-Ruijten, telefoon 00-32 2 284 5863 Voor meer bijzonderheden: Eduard Slootweg, voorlichter, telefoon 00-32 75 721 280