Nederlands kabinet pakt lozingen agrarische sector aan

Datum nieuwsfeit: 21-01-2000

RVD/DV

MINISTERRAAD: Kabinet pakt lozingen agrarische sector aan.....

Ministerie van Verkeer en Waterstaat
Persbericht Ministerraad
21 januari 2000

KABINET PAKT LOZINGEN AGRARISCHE SECTOR AAN

De voorschriften voor lozingen op het oppervlaktewater door de land- en tuinbouw worden aangescherpt. De ministerraad heeft op voorstel van staatssecretaris De Vries van Verkeer en Waterstaat ingestemd met het Lozingenbesluit open teelt en veehouderij. Vanaf maart zijn agrariërs verplicht om de emissies van bestrijdingsmiddelen en meststoffen naar het oppervlaktewater te verminderen. Door de maatregelen in het Lozingenbesluit worden de meeste afvalwaterlozingen voorkomen en wordt de verwaaiing van bestrijdingsmiddelen naar het oppervlaktewater met negentig procent verminderd.

Uit metingen blijkt dat de waterkwaliteitsnormen regelmatig worden overschreden. Waterschappen en Rijkswaterstaat meten al jaren hoge gehaltes aan landbouwbestrijdingsmiddelen en meststoffen (stikstof en fosfaat) in oppervlaktewateren. De hoge gehaltes worden vooral veroorzaakt door het spuiten en bemesten van landbouwpercelen, waarna bestrijdingsmiddelen en meststoffen naar het oppervlaktewater verwaaien of afspoelen. Ook worden hoge gehaltes veroorzaakt door afvalwaterlozingen vanaf het erf of uit bedrijfsgebouwen. Het Lozingenbesluit open teelt en veehouderij geldt voor de akkerbouw, bollenteelt, vollegrondsgroenteteelt, zomerbloementeelt, fruitteelt, boomkwekerij en de veehouderij. Ook kleinschalige activiteiten of nevenactiviteiten vallen onder het besluit.

RVD, 21.01.2000

21 jan 00 16:47