Veel nieuws van Mazda tijdens Bedrijfsauto RAI 2000

Datum nieuwsfeit: 21-01-2000
Vindplaats 2
AutoRai

Veel nieuws van Mazda tijdens Bedrijfsauto RAI 2000 21-1-00.

Op het gebied van personenautos heeft Mazda de laatste tijd de nodige nieuwe modellen geïntroduceerd. Dat ook de bedrijfsautolijn fors werd uitgebreid, wordt getoond tijdens de komende Bedrijfsauto RAI.

Op de Mazda-stand, die gevestigd is in de Noordhal (N 501), kunnen verschillende versies van de Premacy op grijs kenteken bewonderd worden. Maar ook Mazdas alleskunner, de totaal vernieuwde B-Serie, en uiteraard de nieuwe E-Serie-uitvoeringen zullen in de Amsterdamse RAI getoond worden.

Mazda E-Serie
De bestelauto-versies van Mazda hebben op een aantal punten een ingrijpende verjongingskuur ondergaan. Naast een gewijzigde vijfpunts grille met een fors uitgevallen Mazda-logo en een aangepast front, waarvan de bumper minder uitsteekt, hebben de ontwerpers van de Mazda E-Serie veel aandacht geschonken aan comfortverhogende zaken en veiligheidsaspecten.

De vernieuwde E-Serie versies beschikken over een nieuw stuurwiel en een compleet nieuw dashboard dat veel gelijkenis heeft met dat van een Mazda personenauto. De kilometerteller en de dagteller zijn digitaal. Het midden console is hedendaags vormgegeven en bevat o.a. twee kaartenhouders.

Verder zijn alle versies uitgerust met groen getint glas. Ook is er sprake van een nieuwe portierbekleding en beklede deurstijlen. De (verbeterde) bestuurdersstoel en het stuurwiel kregen ten opzichte van elkaar een andere positie die meer gebaseerd is op Europese bestuurders.

Stuurbekrachtiging is op alle versies standaard. De SDX-uitvoeringen zijn uitgevoerd met centrale deurvergrendeling. Op de basisversies kan deze vergrendeling als optie worden besteld.

De verbeterde wielophanging voor en achter zorgt ervoor dat de E-Serie veel minder overhelt bij plotseling remmen. Het remsysteem werd vervangen door een diagonaal gescheiden systeem.

In de SDX-versie is een bestuurders-airbag standaard. Het leverings-programma van de gewijzigde E-Serie bestaat uit een gesloten bestelauto, die tevens leverbaar is met dubbele cabine, en een Pick-up. Deze laatste versie is ook te bestellen als chassis/cabine-uitvoering ten behoeve van diverse opbouw-varianten.

Er is sprake van een 2.0 liter benzinemotor, die goed is voor 95 pk / 70 kW en een 2.2 liter dieselkrachtbron ( 71 pk / 52 kW).

De Pick-up versie met benzinemotor is verkrijgbaar vanaf 27.040 gulden excl. BTW. Voor een dieseluitvoering geldt een verkoopprijs vanaf 27.565 gulden excl. BTW. De gesloten bestelauto-benzineversie verwisselt vanaf 27.410 gulden excl. BTW van eigenaar en de dieselversie van dit model vanaf 28.435 gulden excl. BTW.

De nieuwe E-serie is desgewenst ook als dubbele cabine-uitvoering leverbaar vanaf 30.005 gulden (benzine) en 31.030 gulden (diesel) excl. BTW.

Mazda Premacy Van
Mazdas populaire ruimteauto, de Premacy, is sinds kort ook leverbaar op grijs kenteken. De Premacy Van beschikt over een laadruimte van
1.848 liter. Dit laadruim is bereikbaar via een achterklep en twee zijdeuren. Desgewenst kan gekozen worden uit twee motorvarianten t.w. een 1.8 liter benzinemotor met een vermogen van 100 pk / 74 kW en een
2.0 liter direct ingespoten turbodiesel van 90 pk / 66 kW.

Om de bestuurders- en het laadcompartiment te scheiden is de Premacy Van uitgerust met een polyester tussenschot waarin een ruit is opgenomen. De blinderingspanelen binnenin zijn voorzien van een luxe veloursstof en de vlakke laadvloer is bedekt met een vloermat.

Er is sprake van twee uitvoerings-varianten, de Comfort en de Exclusive. Elke Mazda Premacy Van is standaard uitgerust met stuurbekrachtiging, twee airbags, zij-airbags, ABS en centrale deurvergrendeling. Ook elektrisch te bedienen buitenspiegels, een 12 volt stopcontact in de laadruimte, in kleur gespoten bumpers en elektrisch bedienbare voorportier ruiten (Exclusive-versie) zijn standaard.

De Mazda Premacy Van benzine-versie wordt geleverd vanaf 30.350 gulden excl. BTW. De direct ingespoten turbodiesel uitvoering verwisselt vanaf 32.553 gulden excl. BTW van eigenaar.

Mazda B-Serie
Mazdas nieuwe B-Serie beleeft, net als de nieuwe E-Serie en de Premacy Van, tijdens de komende Bedrijfsauto RAI zijn debuut op een Nederlandse autotentoonstelling. Deze compleet nieuwe Pick-up is herkenbaar aan de moderne styling, waarbij afgeronde hoeken de overhand hebben. In Nederland is de B-Serie in drie versies verkrijgbaar. Gekozen kan worden tussen een benzine- of een (turbo)dieselmotor met desgewenst twee- of vierwiel-aandrijving.

De nieuwe B-Serie is een multifunctionele Pick-up die handig in de omgang is en naast veel laadruimte het comfort biedt dat vergelijkbaar is met dat van een personenauto.

Omdat met name de laadbak veel te verduren kan krijgen werd door de Mazda-ontwerpers veel aandacht besteed aan een doorgelaste dubbelwandige constructie. Voor het chassis zelf is ook een dergelijke constructie toegepast.

Ook de veiligheid van de inzittenden heeft veel aandacht gekregen. De portieren zijn uitgevoerd met verstevigingsbalken en zowel de bestuurder als de passagier(s) beschikken standaard over een airbag.

Bij de tweewiel aangedreven Standard Cab-versie, die voorzien is van een 2.5 liter dieselkrachtbron (78 pk / 57kW bij 4.100 t.p.m.), kan een keuze worden gemaakt tussen een cabine met twee stoelen en een cabine met een bestuurdersstoel in combinatie met een tweepersoonsbank. Verder is de Standard Cab uitgerust met o.a. stuurbekrachtiging, een toerenteller, een in hoogte verstelbaar stuurwiel, twee ingebouwde speakers, van binnenuit verstelbare koplampen en lichtgroen getint glas. De vanafprijs bedraagt 28.495 gulden excl. BTW.

De Cab Plus-versie is leverbaar in een 2.5 diesel-uitvoering (78 pk / 57 kW) en met een 2.6 liter benzinemotor (122 pk / 90 kW bij 4.500 t.p.m.). De benzine-versie is vierwielaangedreven. In de dieselversie is de Cab Plus in zowel een tweewiel- als in een vierwielaangedreven versie verkrijgbaar. De Cab Plus onderscheidt zich qua uiterlijk van de standaard-uitvoering door de extra ruimte achter de voorstoelen alsmede de in carrosseriekleur gespoten bumpers.

In deze uitvoering zijn o.a. elektrisch van binnenuit verstelbare buitenspiegels, elektrisch bedienbare zijportierramen, centrale portiervergrendeling en een chique velours bekleding standaard.

De Cab Plus-versie is leverbaar vanaf 31.940 gulden excl. BTW.

De Double Cab-versie is zowel op grijs- als op geel kenteken alleen in 4WD-uitvoering verkrijgbaar en is voorzien van een 2.5 liter turbodiesel-krachtbron die goed is voor 109 pk / 80 kW bij 3.500 t.p.m. De vanafprijs is 45.125 gulden excl. BTW.

Alle nieuwe B-Serie versies hebben een netto laadvermogen van ruim een ton.