Online marktplaats voor olie- en gasindustrie op mySAP.com

Datum nieuwsfeit: 21-01-2000

Statoil en SAP realiseren op mySAP.com de eerste open, online marktplaats voor olie- en gasindustrie

Toegankelijk voor elk bedrijf in dit verticale segment

's Hertogenbosch, 21 januari 2000 -Statoil, de op een na grootse leverancier ter wereld van ruwe olie, en SAP ontwikkelen samen de eerste open, wereldwijde online marktplaats voor de olie- en gasindustrie. SAP zal de infrastructuur bieden via mySAP.com, een open zakelijke omgeving voor onderlinge samenwerking met gepersonaliseerde applicaties die op aanvraag beschikbaar zijn. SAP zal de hosting van de marktplaats verzorgen om toonaangevende olie- en gasbedrijven in staat te stellen samen te werken en via Internet zaken te doen. Statoil zal een aantal van de eigen toeleveranciers selecteren om aan de pilot van deze marktplaats mee te doen.

De mySAP.com 'Marketplace for the Oil and Gas Industry' staat open voor alle olie- en gasbedrijven. De marktplaats zal in eerste instantie gericht zijn op de inkoop van apparatuur en diensten voor de zogeheten 'upstream en downstream business', zoals onderhoud, onderdelen en diensten voor reparatie en revisie, reserve-onderdelen, apparatuur en olievelddiensten. In 1999 bedroegen de inkoopkosten van Statoil $ 4 miljard en experts verwachten dat met deelname aan de mySAP.com Marketplace for the Oil and Gas Industry aanzienlijke besparingen op deze kosten mogelijk zijn.

"Vanwege de zeer sterke wereldwijde concurrentie moeten olie- en gasbedrijven voortdurend innovatieve manieren ontwikkelen om de efficiency van hun operaties te verbeteren om concurrerend te blijven, " zegt Dieter Rafalsky, hoofd van de SAP AG Industry Business Unit voor de olie- en gasindustrie. "Met de nieuwe mySAP.com marketplace kunnen deze bedrijven Internet gebruiken om hun marktbereik te vergroten, de operationele kosten te reduceren en om de klanttevredenheid te vergroten."

Voor inkopers zal de marktplaats de transactiekosten verlagen, een snelle en eenvoudige evaluatie van productalternatieven bieden, zorgen voor het eenvoudiger aanvragen van offertes en minder marketingkosten met zich meebrengen. De mySAP.com Marketplace for the Oil and Gas Industry zal naar verwachting aan het begin van het tweede kwartaal van 2000 operationeel zijn.

"Statoil blijft succes hebben in een zeer concurrerende markt en we zijn afhankelijk van ons vermogen om voorop te lopen in het gebruik van nieuwe technologie,"zegt Peter Tronslin, vice president Corporate Procurement and Industry Relations van Statoil. "We verwachten dat SAP ons voorziet van de technologie die we nodig hebben om te kunnen voldoen aan de eisen die deze industrie stelt. We werken graag samen met SAP en verwachten dat de pilot zal helpen om onze strategie te realiseren."

Over SAP
SAP, wereldwijd marktleider op het gebied van bedrijfsbrede zakelijke software, gebruikt de kracht van haar branche-georiënteerde oplossingen voor de realisatie van mySAP.com.
MySAP.com is een open interactieve zakelijke omgeving, waarmee organisaties van iedere omvang via Internet gebruik kunnen maken van SAP-oplossingen. Hierdoor zijn hun medewerkers, klanten en partners optimaal toegerust om met een gepersonaliseerde toepassing te profiteren van de opkomende Internet-economie. Met mySAP.com kunnen organisaties het Internet gebruiken om efficiënter en sneller te werken door een optimaal beheer van de Supply Chain, onderhoud van strategische partnerships, een kortere introductieperiode voor nieuwe producten en diensten, het delen van digitale informatie en het verhogen van de productiviteit en de aandeelhouderswaarde.

SAP is genoteerd aan diverse beurzen, inclusief die van Frankfurt en New York, onder het symbool SAP.
Meer informatie over SAP is te vinden op www.sap.com/. Dit bericht en andere persberichten zijn te vinden op:
www.sap.com/netherlands/pers/.

Voor meer informatie:
SAP Nederland B.V., Karin Venverloo, Telefoon: 073 - 64 57 537, e-mail: (karin.venverloo@sap.com),
Monogram Communication Strategies (MCS) BV, Judy van Kamperdijk, Telefoon: 023 - 56 28 208,
e-mail: (judyvk@monogram.nl)

SAP, System mySAP.com, mySAP.com, Enjoy SAP A Better Return on Information en alle SAP-producten en diensten die in dit persbericht worden vermeld, zijn hetzij gedeponeerde handelsmerken hetzij handelsmerken van SAP AG. Alle andere merk- en productnamen zijn handelsmerken of geregistreerde handelsmerken van hun respectievelijke houders.