Maxtor verbreedt MaxAttach netwerk-data-opslagproducten

Datum nieuwsfeit: 22-01-2000
Maxtor verbreedt MaxAttach netwerk-data-opslagproducten en introduceert de nieuwe MaxAttach Desktop 2.0

Nieuwe productreeks voor ISP's en grotere werkgroepen, bestaande uit dataopslag en web server-producten voor rack-montage, wordt in de eerste helft van 2000 op de markt gebracht

MaxAttach Desktop 2.0 biedt verbeterde data-opslagbeheerfuncties en een vergrote capaciteit

Milpitas, Californie (Verenigde Staten), 22 januari 2000 - Maxtor Corporation heeft vandaag een verbreding van haar MaxAttach-familie server-apparatuur aangekondigd. De producten zullen naar verwachting in het eerste half jaar van 2000 op de markt gebracht worden. De onderneming kondigde ook een verbeterd desktopmodel aan van haar oorspronkelijke MaxAttach-apparatuur, dat per direct leverbaar is.

MaxAttach Desktop 2.0 is data-opslag-hardware voor de lagere segmenten van de Network Attached Storage (NAS) markt, maar biedt de grootste opslagcapaciteit in zijn klasse. De makkelijk te gebruiken netwerk file- sharing-oplossing maakt de MaxAttach Desktop 2.0 geschikt voor een breed gebied van kantoor- en werkgroeptoepassingen. Het nieuwe model zal uitgerust zijn met diverse softwareverbeteringen, waaronder 'disk spanning' en 'disk mirroring' voor RAID 1 databeveiliging. Tot de andere verbeteringen behoren de vergrote opslagcapaciteiten van 18 naar 20, van 36 naar 40 en van 72 naar 80GB.

MaxAttach-oplossingen uitgebreid
Om aan de toenemende data-opslagbehoefte van grotere werkgroepen, Internet service providers en middelgrote organisaties tegemoet te komen, zal Maxtor Corporation in de eerste helft van 2000 een uitgebreide familie van MaxAttach-producten introduceren, waaronder opslagapparatuur voor rack-montage en voor gebruik in Internet-servers. De capaciteit van de data-opslagoplossingen loopt tot 240GB. De bijbehorende software zal beschikbaar komen door eigen ontwikkeling, via de open-source-gemeenschap en door partnerovereenkomsten met de belangrijkste ontwikkelaars.

De verpakking en het ontwerp van de 'rack and stack'-eenheden zijn afgestemd op de toenemende eisen van deze groeiende marktsegmenten en bieden een grotere flexibiliteit en een gemakkelijker beheer in meer complexe omgevingen. De apparaten voor Internet-servers worden geleverd met geavanceerde software voor zowel e-mail als webdata-opslag. "De explosieve groei van Internet en e-commerce heeft de behoefte aan dataopslag bij IT-managers in traditionele ondernemingen en Internet service providers tot ongekende hoogten doen stijgen," zei Mike Cannon, president en CEO van Maxtor Corporation. "Wij richten ons op het voldoen aan de eisen van deze vitale infrastructuur met de veelzijdige en makkelijk te gebruiken hardware- en softwareoplossingen in onze nieuwe familie van MaxAttach server-apparatuur."

Snelle groei bij NAS-apparatuur
Volgens berekeningen van International Data Corporation (IDC), behoort de NAS-markt tot de snelst groeiende segmenten van de computermarkt. De enorme opkomst van de Internetmarkt en nieuwe technologieen stuwen NAS-applicaties uit hun nicheomgeving naar de status van gangbare IT-toepassingen. IDC voorspelde een groei van meer dan 50% tot 2003 voor de op diskopslag gebaseerde NAS-omzetten. In 1999 groeide de NAS-omzet met 54% tot $850 miljoen; in 1998 was de omzet $540 miljoen geweest. De aantrekkelijkheid van de systemen neemt nog steeds toe en IDC voorziet een verdere omzetgroei tot $5,1 miljard in 2003.

De nieuwe MaxAttach Desktop 2.0
Maxtor's nieuwe MaxAttach Desktop 2.0 biedt meer mogelijkheden dan de eerste MaxAttach-versie, die in oktober 1999 geintroduceerd werd. Tot de softwareverbeteringen behoren functies voor het gemakkelijk beheren (creeren, wijzigen en wissen) van gedeelde bronnen. Ter verhoging van de veiligheid worden alle alarmcondities tijdens het installeren getest en de rapportage wordt via e-mail naar de beheerder gezonden. Om het beheer en het gebruik te vereenvoudigen werkt de MaxAttach Desktop 2.0 met een enkele muisklikbediening, waarmee JBOD (Just a Bunch of Disks)-, mirroring- en spanningconfiguraties kunnen worden ingesteld. Het aantal automatische waarschuwingen is uitgebreid, en daarmee kunnen real-time statusrapporten over actuele configuraties opgemaakt worden. Dergelijke krachtige functies waren tot dusverre slechts weggelegd voor high-end-systemen.

"Wij hebben het nieuwe desktopmodel ontworpen om netwerkbeheerders de vrijheid te geven hun dataopslag met een eenvoudiger informatiebeheer te begeleiden en hun data met nieuwe methoden te beveiligen en de betrouwbaarheid ervan nog beter te verzekeren," zei Victor Kipson, president van Maxtor's Network Systems Group. "Bedrijfskritische data kunnen nu beschermd worden door een het automatisch aanmaken van een spiegelkopie of de capaciteit kan verhoogd worden door meerdere diskstations tot een virtuele drive te combineren. De keus kan eenvoudig gemaakt worden vanuit een softwareapplicatie op een willekeurige PC in het netwerk of vanuit elke plaats ter wereld via Internet."

"Dit verbeterde softwarepakket toont Maxtor's betrokkenheid bij het verschaffen van maximale prestaties en gebruiksgemak aan klanten die flexibiliteit, lage kosten en verschaalbaarheid verlangen voor file serving en voor de veel dataopslagcapaciteit eisende applicaties van vandaag, zoals digitale fotografie, video, muziek en een wereld van Internetcontent," zegt Jipson.

Keuzemogelijkheid voor eenvoud, hoogwaardige prestaties en netwerkbeveiliging
MaxAttach-apparatuur kan binnen tien minuten direct in het netwerk ingeplugd worden zonder dat dit behoeft te worden afgesloten. Het installatieproces met een bekroond intuitief grafisch gebruikersinterface (GUI) is bijzonder gemakkelijk en geeft in drie simpele stappen en vier muisklikken de mogelijkheid gedeelde dataopslag voor alle netwerkstations te installeren en te configureren. Serverbeheer, configuratie en administratie zijn eenvoudig toegankelijk via de webbrowser Netscape Navigator of Microsoft Internet Explorer. Met de MaxNeighbourhood wizard is toegang tot elke MaxAttach in het netwerk centraal te beheren; er zijn simpele hulpmiddelen voor het instellen van IP-adressen en het configureren van beveiligingsmaatregelen.

De apparatuur van Maxtor staat garant voor superieure netwerkprestaties door het op peil houden van de datadoorvoersnelheden, als het aantal gebruikers op het netwerk toeneemt; de responstijden blijven zeer snel, ook bij hogere verkeersdichtheden. NAS-producten geven bovendien lagere totale kosten per Gigabyte dan NT-servers en de licentie voor een onbeperkt aantal gebruikers draagt nog verder bij aan de lage totale exploitatiekosten.

Een nieuw VAR-evaluatieprogramma
De tweede generatie MaxAttach-desktop-apparatuur wordt aan VAR's (value added resellers) aangeboden voor een gratis evaluatieperiode van 30 dagen om hen de gelegenheid te geven vertrouwd te raken met de mogelijkheden en voordelen van Maxtor's NAS-apparatuur boven algemene servers. De eerste versie MaxAttach-apparaten, geintroduceerd in oktober 1999, wordt uit de verkoop genomen, zodra de nieuwe componenten beschikbaar zijn, dat is op 29 februari 2000.

Reflect-It software voor eenvoudige backup- en beveiligingsprocedures Teneinde klanten complete oplossingen te bieden, heeft Maxtor de Reflect-IT PC-software ontwikkeld. Deze software draagt zorg voor een verbeterde databescherming door een automatische back-up op de achtergrond en door real-time mirroring. Onderzoekers schatten dat 70% van de data op PC's van de netwerkgebruikers nooit gebackupt wordt. Andere studies tonen aan dat een groot percentage van gebruikers die de beschikking hebben over dataopslag met verwisselbare backup-media, deze niet gebruiken. "IT-managers of gebruikers kunnen de procedure eenmaal instellen en hebben er dan geen omkijken meer naar," zegt Jipson.

De tweede generatie MaxAttach desktop NAS-apparaten zal door VAR's en systeemintegrators op de markt gebracht worden via de belangrijkste kanaalpartners van Maxtor: Tech Data en Bell Microproducts. Voor alle MaxAttach server-apparatuur geldt de uitgebreide Maxtor No Quibble Service en ondersteuning, inclusief vroegtijdige verzending van vervangingscomponenten binnen een werkdag.

Kenmerken en voordelen van de MaxAttach Desktop 2.0-apparatuur . grootste opslagcapaciteit in zijn klasse: 20GB, 40GB, 80GB . de beste prestaties en de grootste dataopslagcapaciteit van alle NAS-producten in de lagere marktsegmenten
. intuitief grafisch gebruikersinterface (GUI) met 4 muisklikken voor het instellen van gedeelde dataopslag
. verbeterde beheerfuncties voor dataopslag, zoals disk mirroring en spanning
. 10/100Mb/s Ethernet-verbindingen met autosensing . compatibel met Windows 95/98, NT en 2000
. licentie voor onbeperkt aantal gebruikers; verlaagt totale exploitatiekosten
. laagspanningstechnologie zorgt voor grotere betrouwbaarheid . compacte bouw; afmetingen van een laptop-computer . back-upsoftware Reflect-IT (voor PC) is beschikbaar . volledig voorbereid voor Y2K
. 3 jaar garantie op hardware

Kenmerken en voordelen van Reflect-IT back-upsoftware . keuze uit programmeerbare periodieke back-up, back-up op verzoek en real-time back-up
. automatische synchronisatie voor notebook-computers . 'restore' met wijs-aan-en-klik
. licentie voor onbeperkt aantal gebruikers
. automatische foutrapportage
. compatibel met Windows-clients

Prijzen en beschikbaarheid
De verwachte eindgebruikerprijs voor het 20GB single drive MaxAttach Desktop 2.0-apparaat is $995,-. Voor het model met 40GB-capaciteit en twee drives zal de prijs naar verwachting rond de $1595 bedragen. Het 80GB-model (met twee drives) zal waarschijnlijk ongeveer $1995 gaan kosten. Alle MaxAttach Desktop 2.0-apparaten zijn direct leverbaar. De Reflect-IT PC databeveiligings-software kost $79. Voor de MaxAttach server-apparatuur geldt een garantie van 3 jaar op de hardware. Tot de garantieservice behoort ook het vrije gebruik van een online kennisdatabase AskMax en Maxtor's No Quibble Service.

De MaxAttach Desktop 2.0 is thans leverbaar in Groot-Brittannie en de Engels sprekende landen. Voor de overige landen ontwikkelt Maxtor aangepaste producten in het Duits, Frans, Italiaans, Spaans en Nederlands. Deze zullen in de desbetreffende landen op de markt komen in het tweede kwartaal van 2000.

Maxtor
Maxtor Corporation is een van de grootste en snelst groeiende leveranciers ter wereld van data-opslagproducten. De onderneming verdubbelde de laatste twee jaar haar aandeel in de desktop-markt. Tot het leveringsprogramma van Maxtor behoren de bekroonde DiamondMax- en DiamondMax Plusproductlijnen voor het midden- en topsegment van de PC-markt. Voor computers in de klasse tot ? 1500,- en voor consumenten-elektronicaproducten brengt Maxtor de succesvolle DiamondVL-serie uit. De MaxAttach-lijn is bestemd voor fileservers.
Maxtor's toonaangevende positie is gebaseerd op het vermogen topproducten op de markt te brengen en klanten de beste ondersteuning te bieden. Meer informatie over (de producten van) Maxtor is te vinden op de website: www.maxtor.com.

De redactie
De redactie kan voor meer informatie (o.a. history-overzicht, white paper en testproducten) contact opnemen met:
PBA Benelux, Anne Breimer, tel. (++31) (0) 70 351 2464, e-mail: anne@berg-kleijn.nl
Maxtor, Alexia Le Duff, tel. 00 33 (0) 1 64 53 24 00, e-mail: (alexia_leduff@maxtor.com)

Voorbehoud
Voor zover in dit bericht toekomstverwachtingen uitgesproken zijn, geldt hiervoor een normaal voorbehoud van onverwachte ontwikkelingen of onvoorziene gebeurtenissen.