Cursus Stichting Filosofie Oost-West: islamitische filosofie

Datum nieuwsfeit: 22-01-2000

Klassieke Islamitische filosofie en religie
Islamitische filosofie in de Middeleeuwen: de Arabische Plato en Aristoteles, zaterdag 22 januari 2000

CURSUSPROGRAMMA "ORIËNTATIE IN VERSCHEIDENHEID" 2000 Stichting filosofie Oost - West

Van 10.00 -16.30 uur; toegang ƒ 50,- per dag aan de zalen te voldoen. Adres: Vergader- en zalencentrum "Vredenburg 19", Vredenburg 19 in Utrecht.

Resianne Smidt van Gelder - Fontaine: " Eén van de gevolgen van de Islamitische verovering van het Nabije Oosten was dat de Moslims kennis maakten met de filosofie van Plato en Aristoteles. Verschillende factoren hebben ertoe bijgedragen dat de werken van deze auteurs in het Arabisch vertaald en intensief bestudeerd werden. Het Griekse gedachtegoed onderging daarbij een ingrijpende gedaanteverandering, omdat de Moslims, anders dan de klassieke denkers, naast de rede ook de openbaring gebruikten als uitgangspunt van hun filosoferen. De vraag hoe de godsdienst zich tot de filosofie verhoudt heeft verschillende Islamitische geleerden beziggehouden en vormt het centrale thema van het cursusonderdeel 'Islamitische filosofie'."

Aanbevolen literatuur
o Fakhry, A History of Islamic Philosophy, New York 1970 o Fontaine R., 'Islamitische filosofie' in J. Bor en E. Petersma (eds.), De Verbeelding van het Denken. Geïllustreerde geschiedenis van de westerse en oosterse filosofie. Amsterdam 1995
o Lemer & M. Mahdi (eds.) Medieval Political Philosophy. A Sourcebook. Toronto 1963
o Rosenthal, The classical Heritage in Islam. London 1975 o Abu Bakr Muhammad ibn Tufayl, Wat geen oog heeft gezien, geen oor heeft gehoord en in geen mensenhart is opgekomen. De geschiedenis van Hayy ibn Yaqzan. Uit het Arabisch vertaald en ingeleid door Remke Kruk. Amsterdam 1985

Mevrouw Dr. R. Smidt van Gelder - Fontaine is docent Hebreeuws aan de opleiding Semitische Talen en Culturen van de Vrije Universiteit Amsterdam. Tijdens haar studie Semitische Talen aan de Universiteit van Amsterdam heeft Resianne Smidt van Gelder - Fontaine zich speciaal toegelegd op de middeleeuwse Islamitische en Joodse filosofie. Na haar promotie aan de Universiteit van Amsterdam heeft zij zich voornamelijk bezig gehouden met onderzoek naar deze filosofieën en naar de wetenschapsgeschiedenis in de Middeleeuwen.

Algemene gegevens:

1. FOW is een landelijke organisatie: de Stichting Filosofie Oost-West wil bijdragen aan de ontwikkeling van mondiaal denken op basis van begrip en respect en niet op basis van politieke macht, economisch gewin of Westerse dominantie. Zij streeft ernaar dat de verschillen in denken samen komen tot een dialoog. De Stichting is levensbeschouwelijk neutraal.
2. Op negen zaterdagen per jaar verzorgen - parallel aan elkaar - vier docenten elk vier uur colleges over een vastgelegd onderwerp.
3. Data voor 2000 zijn 22 januari, 19 februari, 18 maart, 8 april, 13 mei, 9 september, 7 oktober, 4 november en 25 november.
4. Folder en inschrijven bij: het secretariaat van Filosofie Oost - West, Zaanmarktstraat 18, 4811 BREDA of e-mail info@filosofie-oostwest.nl
5. Website www.filosofie-oostwest.nl