Norske Turist Service: alles over zomers Noorwegen

Datum nieuwsfeit: 22-01-2000

PERSBERICHT - 22 JANUARI 2000

Alles over genieten van zomers Noorwegen
NORSKE TURIST SERVICE heeft voor het komende zomerseizoen verschillende brochures gepubliceerd, die tezamen een volledig aanbod van vakantiereizen naar en in Noorwegen bevatten.

INHOUD:

· Noorwegen Vakantie Zomer 2000

nieuwe reizen
hotels, bungalows en kampeerhutten op maat

· Hurtigruten, de mooiste zeereis ter wereld

Geiranger, nieuwe aanloophaven in vaarschema Een reis door de geschiedenis
Hurtigruten in Nederland
Een uniek produkt

· Fjord Line

in 2000 varen vanuit Nederland naar Noorwegen

· Meer informatie

Noorwegen zomergids 2000

Noorwegen Vakantie Zomer 2000

Nieuwe reizen

Om nog meer tegemoet te komen aan de individuele wensen van de klanten heeft Norske Turist Service dit jaar in haar zomerprogramma haar reizen naar Noord-Noorwegen uitgebreid. Het noorden van Noorwegen is en blijft een trekpleister voor velen. Maar de lange afstand schrikt menigeen af om de reis naar het hoge noorden te ondernemen.

NIEUW in het programma zijn de fly-drivetours naar Noord Noorwegen:

Noordkaap
De tours beginnen met een vlucht naar Tromsø respectievelijk Bodø waar een huurauto klaarstaat voor een afwisselende hotelrondreis langs diverse hoogtepunten. In de Noord Noorwegen reis bezoekt de klant onder andere Karasjok, van oudsher een kerkdorp voor de Lappen (Samen), de noordelijkste stad ter wereld, Hammerfest en natuurlijk de Noordkaap.
Lofoten en Vesterålen
De fly-drive tour naar de Lofoten en Vesterålen, een waar eldorado voor natuurliefhebbers en vissers, voert de klant langs pittoreske vissersdorpjes, de karakteristieke bergpieken van de Lofoten en Andenes op de Vesterålen van waaruit een walvissafari gemaakt kan worden.
Huurcamper
Voor die klanten die liever de vrijheid hebben om ter plaatse hun reis samen te stellen, biedt Norske Turist Service de mogelijkheid om een fly-drive arrangement in combinatie met het huren van een camper te reserveren.

Hotels, bungalows en kampeerhutten op maat

Als vanouds heeft Norske Turist Service een uitgebreide selectie autotours in het programma opgenomen met verblijf in kampeerhutten, bungalows, pensions en hotels.

Indien de klant individuele wensen heeft, is dat geen probleem. Door zelf een selectie te maken uit de aangeboden accommodatie ontwerpt men zijn eigen reis op maat. Vanzelfsprekend zijn de medewerk(st)ers van Norske Turist Service hierbij graag behulpzaam.

Hurtigruten, de mooiste zeereis ter wereld 1999-2000

Hurtigruten, de mooiste zeereis ter wereld

Geiranger, nieuwe aanloophaven in vaarschema

Vanaf 1 april 2000 wordt Geiranger als vaste aanloophaven in het vaarschema van de Hurtigrute opgenomen. De afgelopen 2 jaar heeft het m/s Richard With bij wijze van proef als enige van de elf Hurtigrute-schepen Geiranger aangedaan.

Geiranger ligt aan de gelijknamige Geirangerfjord. Dit fjord staat bekend als één van de meest spectaculaire fjorden van Noorwegen met zijn beroemde watervallen "de 7 zusters" en "de bruidssluier" en het uitzichtpunt "Preikestolen".

De Hurtigrute-passagiers hebben deze extra haven als een toegevoegde waarde ervaren en daarom is besloten dit jaar alle schepen op de noordwaartse route Geiranger te laten aandoen.

Het vaarschema is hierdoor enigszins gewijzigd. Het vertrek vanuit Bergen is vervroegd van 22.30 uur naar 20.00 uur. Nederlandse passagiers hebben dus nog voldoende tijd om diezelfde dag van Amsterdam naar Bergen te vliegen.

Nieuwe excursie

Een nieuwe aanloophaven vraagt om een nieuwe excursie. Vanuit Geiranger voert een busexcursie langs de grandioze Ørneveienweg met indrukwekkende uitzichten op de Dalsnibba, de Preekstoelrots en de waterval van de zeven zusters. Tot juni gaat deze excursie tot Ålesund alwaar weer ingescheept wordt.

Vanaf juni gaat de excursie verder via de spectaculaire "Trollstigen", de weg met z'n 11 haarspeldbochten, naar Molde. Na een diner in deze "Rozenstad" gaat men weer aan boord.

Een reis door de geschiedenis

Op 5 april 2000 vertrekt het m/s Richard With vanuit Bergen voor een reis door de geschiedenis. De basis van deze 12-daagse cultuurreis vormt natuurlijk de vaarroute van Bergen naar Kirkenes en weer terug, maar gedurende deze reis worden speciale excursies georganiseerd, waaronder concert met Noorse volksmuziek en dans en een tentoonstelling van een zilvergalerij. Eveneens zijn aan boord diverse culturele activiteiten waar passagiers aan kunnen deelnemen, onder andere diverse lezingen over bijvoorbeeld de Samencultuur en de Noorse visserij door de eeuwen heen.

Hurtigruten in Nederland

Eind maart en begin april 2000 legt het m/s Nordnorge weer aan in Amsterdam. Noorse toeristen brengen dan een bezoek aan onze hoofdstad. Het m/s Nordnorge is het nieuwste schip van de Hurtigrute-vloot met een capaciteit van 464 bedden.

Uniek produkt

De ruim honderdjarige geschiedenis van Hurtigruten, het gebruik van drie verschillende typen schepen, de flexibiliteit in het te varen traject (hele rondreis, deelrondreis of deeltraject) en de unieke route maken de Hurtigrute tot een bijzondere zeereis. De sfeer aan boord is informeel en contacten met bemanning en plaatselijke bevolking zijn makkelijk gelegd. Een reis met de Hurtigrute is beslist geen cruise, maar meer een uiting van eeuwenoude Noorse tradities.

Norske Turist Service is trots op het Generaal Agentschap van dit schitterende produkt.

In 2000 weer varen vanuit Nederland naar Noorwegen

Naast de vertrouwde bootverbindingen van Kiel en Noord Denemarken naar Noorwegen, bestaat in 2000 weer de mogelijkheid om vanuit Nederland via Newcastle naar Noorwegen te varen. Met DFDS Seaways vaart de klant van IJmuiden naar Newcastle en vervolgens vaart hij direct door naar Bergen met de Fjord Line.

Norske Turist Service reserveert de overtochten zonder reserveringskosten. Fjord Line onderhoudt de rechtstreekse route van Denemarken en Engeland naar de Noorse fjorden.

In het hoogseizoen wordt 3 x per week van Hanstholm (Denemarken) direct naar Bergen gevaren, één van de culturele hoofdsteden. Bovendien vaart het m/s Bergen 7 x per week van Hanstholm naar Egersund!

Vanuit Newcastle wordt er 3 x in de week een verbinding onderhouden met Bergen.

Meer informatie:

Voor meer informatie en onze brochures kunt u contact opnemen met:

norske_ts_logo.jpg (3093 bytes)

Norske Turist Service