Antwoord kamervragen drugsverkoop vanuit Venlose supermarkt

Datum nieuwsfeit: 24-01-2000
Tweede Kamer der Staten Generaal

aanh9900.523 drugsverkoop vanuit venlose supermarkten
Gemaakt: 27-1-2000 tijd: 16:16

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
24 januari 2000

In antwoord op uw brief van 5 januari 2000, deel ik u, mede namens mijn ambtgenoot van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, mee dat de vragen van het lid van uw Kamer Van de Camp over drugsverkoop vanuit Venlose supermarkten, worden beantwoord zoals aangegeven in de bijlage van deze brief.

Bijgesloten zijn voldoende kopieën van het antwoord ten behoeve van de vragensteller en de afdeling Voorlichting van uw Kamer.

De Ministerie van Justitie,

Antwoorden van de Minister van Justitie, mede namens de Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, op de Kamervragen van het lid Van de Camp (CDA) over drugsverkoop vanuit Venlose supermarkten. (ingezonden 4 januari 2000, nr. 2990004880)

1.
De wethouder van Economische Zaken van Venlo heeft, op persoonlijke titel, in een plaatselijk partij-orgaan gedachten ontwikkeld over toekomstig softdrugbeleid. Eén van deze gedachten behelsde de mogelijkheid om softdrugs te verkopen via horeca-inrichtingen en detailhandelfuncties. De wethouder heeft geen vergelijkbaar voorstel doen toekomen aan de gemeenteraad.

2.
Gemeentebesturen behoren ambtshalve kennis te hebben van alle, voor de uitoefening van hun functie relevante wet- en regelgeving. Bovendien kunnen gemeenten indien zij twijfelen over de grenzen van hun mogelijkheden op dit specifieke beleidsterrein terecht bij het enige jaren geleden door de rijksoverheid in samenwerking met de VNG ingestelde Steun- en informatiepunt Drugs en Veiligheid.

3.
In de voor het voorjaar beloofde notitie over de achterdeurproblematiek rond coffeeshops zullen slechts enkele daaraan verwante onderwerpen aan de orde komen. Ik zie dan ook geen aanleiding om in deze notitie in te gaan op andere punten die niet de achterdeurproblematiek betreffen. Dit geldt onder meer voor de verkoop vanuit andere horecagelegenheden en verkooppunten dan coffeeshops, waarvan de strafbaarheid reeds bekend is bij gemeenten.