UPC wijzigt frequenties in Dronten, Lelystad en Almere

UPC Nederland

UPC NEDERLAND WIJZIGT KABELFREQUENTIES IN DRONTEN, LELYSTAD EN ALMERE

Amsterdam, 24 januari 2000

In februari wijzigt UPC Nederland de indeling van de kabel in Dronten (8 februari), Lelystad (15 februari) en Almere (29 februari). Televisie-zenders zullen vanaf deze data op andere kanalen worden doorgegeven. UPC verzoekt al haar abonnees de televisietoestellen en videorecorders opnieuw in te stellen. De herindeling van kabelfrequenties is noodzakelijk om voldoende ruimte te scheppen voor nieuwe kabeldiensten als telefonie, Internet, pluspakketten en films op bestelling. Op 8 februari introduceert UPC Nederland een eigen informatiekanaal in Flevoland.

Na de herindeling van kabelfrequenties worden enkele zenders doorgegeven op de zogenaamde S-band. Het betreft ZDF, WDR (indien aanwezig), TRT, BBC1, BBC2, TV5, Omroep Flevoland en de lokale televisieomroep. De S-band heeft een bepaald frequentiebereik dat sommige toestellen van circa 8 jaar en ouder niet kunnen ontvangen. UPC Nederland biedt daarvoor een oplossing in de vorm van een S-band tuner. Dit is een losse ontvanger die, gekoppeld aan de televisie, ontvangst van de zenders op de S-band mogelijk maakt. De S-band tuner wordt gratis in bruikleen gegeven tegen een borg van 75 gulden.

Brief
UPC Nederland informeert al haar klanten van tevoren door een brief te sturen met onder andere een overzicht van de nieuwe frequenties. Daarnaast zal UPC Nederland haar klanten door advertenties in huis-aan-huisbladen informeren. Ook via de kabelkrant en teletekst van Omroep Flevoland zal UPC Nederland de wijzigingen toelichten. Voor vragen kunnen klanten gratis terecht bij een speciaal informatienummer.

Veel reacties
Eerder leidde de herindeling van de kabelfrequenties in Gelderland en Friesland tot veel telefoontjes. Nu verwacht UPC Nederland echter minder reacties. Algemeen directeur Henk Koning: "We beseffen terdege dat we ongemak veroorzaken voor onze klanten. Daarom informeren wij klanten nog uitgebreider." Ook verwacht Henk Koning klanten met vragen telefonisch beter te kunnen helpen: "We hebben de afgelopen maanden het aantal telefoonlijnen en medewerkers sterk uitgebreid. Ook zullen telefoontjes verspreid binnenkomen doordat we op drie verschillende momenten de kabelfrequenties wijzigen." Wellicht het allerbelangrijkste verschil is tenslotte dat UPC Nederland nu op voorhand een S-band tuner kan bieden aan die beperkte groep klanten die de zenders op de S-band niet kunnen ontvangen."
Infokanaal
Met de herindeling van kabelfrequenties introduceert UPC Nederland op 8 februari een eigen informatiekanaal. Het kanaal toont 24 uur per dag live-beelden van de belangrijkste televisiezenders en geeft actuele informatie over producten en diensten van UPC Nederland. Bij het UPC Infokanaal horen teletekstpagina's met informatie over bijvoorbeeld zenderindelingen en geplande onderhoudswerkzaamheden aan het kabelnet.
Televisiegids
Ook biedt het UPC Infokanaal via teletekst een televisiegids. Naast de gebruikelijke indeling per zender kunnen klanten bijvoorbeeld in een oogopslag zien welke films en actualiteitenprogramma's worden uitgezonden. UPC Nederland verwacht dat veel abonnees gebruik zullen maken van deze nieuwe dienst. Algemeen directeur Henk Koning: "Deze televisiegids is gratis, overzichtelijk, altijd actueel en nooit zoek. Klanten zullen er veel gemak van ondervinden." Kabelabonnees kunnen gratis van het UPC Infokanaal gebruik maken door af te stemmen op kanaal 5+, 176,00 MHz.