Vierde editie leesproject Jonge Gouden Uil 2000

Datum nieuwsfeit: 24-01-2000

10 januari 2000

Jonge Gouden Uil 2000

Op 24 januari gaat de vierde editie van het leesbevorderingsproject de Jonge Gouden Uil van start. Dat is de eigen prijs van scholieren voor het boek van hun voorkeur uit de genomineerden voor de literaire prijs de Gouden Uil. Op die dag zal de jury van de Gouden Uil in Brussel de nominaties voor de (Jonge) Gouden Uil bekendmaken. In de weken daarna lezen jongeren uit het secundair onderwijs, normaalscholen en pabo's de voor de prijs genomineerde boeken. De jonge Nederlandse en Vlaamse juryleden wisselen in schooldebatten en via het Internet met elkaar van gedachten over de boeken (www.schrijversnet.nl/jgu). Anders dan voorgaande jaren kent de Gouden Uil dit jaar twee categorieën: literatuur en kinder- en jeugdliteratuur. In die laatste is de voormalige categorie non-fictie opgenomen.

Op 25 maart 2000 worden tijdens een feestelijke slotbijeenkomst in Brussel de winnaars van de Jonge Gouden Uilen bekendgemaakt. De deelnemende scholieren maken die dag tijdens talkshows en signeersessies kennis met de genomineerde auteurs. Diezelfde avond vindt in Hotel Plaza in Brussel de uitreiking van de Gouden Uilen plaats.

Startdag in Amsterdam Speciaal voor de Jonge Gouden Uil wordt op 24 januari in de aula van het Vossius Gymnasium in Amsterdam een feestelijke startbijeenkomst georganiseerd. Juryleden Bregje Boonstra (kinder- en jeugdliteratuur) en Sander Pleij (literatuur) maken daar de nominaties voor de Gouden Uil bekend. Aansluitend zullen docenten en scholieren die eerder aan de Jonge Gouden Uil hebben meegedaan vertellen over hun ervaringen.

De Jonge Gouden Uilen worden dit jaar voor de vierde keer toegekend. Het project is een initiatief van het Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap, Stichting Lezen en de Nederlandse Taalunie. Zij willen met dit project jongeren aansporen tot het lezen van literatuur. De coördinatie van de Jonge Gouden Uil 2000 berust bij Stichting BulkBoek's Dag van de Literatuur. Karin Kustermans verzorgt de organisatie in Vlaanderen.

* Meer informatie over leesbevordering in de rubriek het boek en het lezen.

Klik om naar boven te gaan.