MKB: kabinet maakt compromis met sociale partners hard

Datum nieuwsfeit: 24-01-2000
MKB-Nederland

MKB Nieuws, bericht

24-01-2000
MKB-Nederland: kabinet maakt compromis met sociale partners hard MKB-Nederland roept de Tweede Kamer op het broze compromis tussen sociale partners en kabinet over de toekomstige uitvoeringsstructuur van de sociale zekerheid te respecteren. Hoewel MKB-Nederland de publieke mono-uvi (UWV) nog steeds een ineffectieve moloch vindt en grote zorgen heeft over de overgangs-periode, lijkt dit het politiek meest haalbare. De grote winst ten opzichte van eerdere voorstellen is dat werkgevers een duidelijke stem krijgen in het toedelen van middelen om reïntegratie van zieken en deels arbeidsgeschikten effectief aan het werk te krijgen. Voor het midden- en kleinbedrijf is deze positie cruciaal gelet op het steeds groter wordend beroep dat dit deel van het bedrijfsleven doet op de arbeidsmarkt. Een andere wens van het midden- en kleinbedrijf, het opdrachtgeverschap aan reïntegratiebedrijven op branche-niveau te kunnen invullen is gelukkig ook gehonoreerd. Daarmee wordt mede een basis gelegd voor collectieve inspanningen op het gebied van reïntegratie en poolvorming.