Politieberichten Hollands Midden

Afkomstig van: Chris van Egmond
Datum: 24 januari 2000

Drie keer ingebroken Noordwijk
Vrijdagavond 21 januari werd in drie woningen in Noordwijk ingebroken. Om binnen te komen forceerden de daders ramen. Het ging hier om woningen aan de Dr. Hadriaan van Neslaan, de Nieuwe Offemweg en de Zoutmanstraat. Uit de woningen werden ondermeer stereo-apparatuur, sieraden en een portemonnee met een nog onbekende inhoud, weggenomen. De politie stelt een onderzoek in.

Bierdieven aangehouden Lisse
Zondagmorgen 23 januari rond 01.00 uur, heeft een bewoner van de 1e Poellaan twee jeugdige inwoners uit Lisse en Lisserbroek in een tuin van zijn buurman aangehouden en overgedragen aan de politie. De 19 en 16-jarige jongens waren op zoek naar bier in welke verpakkingsvorm dan ook. De buurman hoorde gestommel in zijn achtertuin en ging daar op af. Hij zag toen dat ze zich net ophielden in de tuin van zijn buurman. De jongens bekenden vanaf augustus 1999 meerdere malen kratten bier, losse flesjes of in blik verpakt bier uit schuren en tuinen weggenomen te hebben. Na verhoor zijn de jongens weer heengezonden.

Klappen na afpakken base-ballpet Noordwijk
Zondagmorgen 23 januari rond 02.30 uur onstond in de Hoofdstraat een opstootje nadat een 24-jarige Noordwijker voor de grap bij een passant een base-ballpetje van zijn hoofd pakte. Dit nam de passant niet en sloeg hem onmiddellijk in het gezicht. Daarbij kreeg hij hulp van nog drie andere jongelui. De Noordwijker liep klappen en trappen op. Dankzij portiers van een aan de Hoofdstraat gevestigd restaurant kon de jongen worden ontzet. Aan zijn geintje hield hij mogelijk een hersenschudding over en een pijnlijk en hier en daar gezwollen gezicht. Van zijn twee vier belagers is er van twee een vaag signalement. Een jongen had half lang zwart haar met een matje, een bruin stoffen jack met bontkraag en bril met dun montuur. Een andere had een lange blauwe jas met lichte kapuchon en blauwe base-ballpet.

Eén gewonde na kettingbotsing A44 Leiden
Vrijdagavond 21 januari iets voor 19:00 uur had op de rijksweg A44 een ongeval plaats. Na een lichte aanrijding remde het verkeer dat daarachter in de richting van Den Haag reed, af. Een 54-jarige vrouw uit Almere bracht haar auto niet op tijd tot stilstand en botste op de auto voor haar die hierdoor werd opgeduwd tegen de auto daar weer voor, zodat in totaal drie auto's in de botsing betrokken raakten. De vrouw uit Almere liep letsel op aan been en hoofd en is door de ambulance naar het LUMC overgebracht.

Verkeersongeval met letsel Leiden
Vrijdagavond 21 januari 22:15 uur verleende een 71-jarige automobilist uit Leidschendam geen voorrang aan een van links komende auto op de kruising Lammenschansweg Tomatenstraat. Over de Lammenschansweg reed een 27-jarige man uit Leiden. De twee auto's kwamen in botsing waarbij de Leidschendammer een aantal ribben kneusde. Voor medische behandeling is hij met de ambulance is hij naar het Rijnland ziekenhuis in Leiderdorp gebracht. De beide auto's zijn weggesleept.

Keukenbrand Leiden
In een woning op de eerste verdieping van de Charlotte de Bourbonhof is vrijdagavond 21 januari kort brand geweest. Korstsluiting in de vaatwasser zorgde om 23:10 uur voor vuur, stroomuitval, maar vooral veel rookontwikkeling. De 37-jarige bewoner had zijn twee kinderen in veiligheid gebracht en daarna met een emmer water zelf de vlammen gedoofd. Ondanks de rook, hoefde na onderzoek door ambulancepersoneel niemand naar het ziekenhuis.

Aanrijding onder invloed Leiden
Op de Plantagelaan is zaterdagochtend 02:20 uur een 20-jarige man uit Leiden aangereden. Een 23-jarige automobilist uit Zoeterwoude-Dorp reed vanaf de Hoge Rijndijk ondanks de geslotenverklaring de Plantagelaan op en kwam frontaal in botsing met de Leidse fietser. De fietser sloeg op de voorruit maar raakte niet gewond. De veroorzaker bleek onder invloed te zijn; 440 ug/l; 1,00 promille. In november was de man ook al aangehouden voor het rijden onder invloed. Zijn rijbewijs is ingevorderd.

Alcoholcontrole Haagweg Leiden
Op de Haagweg is in de nacht van vrijdag op zaterdag een alcoholcontrole gehouden. Een 39-jarige Hagenaar blies 505 microgram; 1,10 promille. Omdat de man al eerder voor rijden onder invloed was aangehouden, is zijn rijbewijs ingevorderd. Een 29-jarige Leidenaar kreeg een boete van ƒ400,-. Hij blies 270 microgram; 0,70 promille. Ook een 28-jarige bromfietser uit Voorschoten was de klos. Een boete van ƒ 800,- voor 245 microgram. Er werden bij de controle nog 6 bestuurders aangehouden.

Mishandeling Leiden
Een 22-jarige man uit Eindhoven wilde zaterdagmiddag 22 januari 15:15 uur werkzaamheden verrichten aan een telefoonzendmast. Hiervoor moest hij het terrein op van een bedrijf aan de Admiraal Helfrichweg. Nadat de man toestemming had om het terrein op te rijden, hield een 49-jarige man hem toch tegen. Toen de Eindhovenaar uit de auto stapte werd door de 49-jarige Leidenaar de deur weer hard teruggeduwd. Het hoofd van de man uit Eindhoven raakte klem en de man verloor even het bewustzijn. Hij heeft bij de politie aangifte gedaan van mishandeling. De 49-jarige Leidenaar zal door de politie worden uitgenodigd om zijn kant van het verhaal te vertellen.

Ontruiming na kraakactie Leiden
Zondagavond 23 januari heeft de politie een pand aan de Lammermarkt ontruimd dat die middag gekraakt was door acht krakers van het Krakersspreekuur. Zij meenden dat het pand al langdurig leegstond. Uit onderzoek van de politie bleek echter dat het pand eigendom is van de gemeente Leiden en sinds september 1998 gebruikt wordt door De Lakenhal als opslagruimte voor de inventaris van het museum. Volgens de officier van justitie hebben de krakers het pand daarom onrechtmatig betreden. Zij kregen tot 19.00 uur de tijd om de opslagruimte weer te verlaten. Ze weigerden dit waarna de politie om 21.20 uur overging tot ontruiming. Twaalf politiemensen hebben het pand via het raam betreden. Ze troffen de groep van acht krakers aan op de begane grond. Ze werden aangehouden op grond van het plegen van lokaalvredebreuk. De acht krakers lieten zich zonder verzet overbrengen naar het politiebureau. Ze worden vandaag gehoord.

Autobandenbrand Warmond
Op 22 januari, omstreeks 03.30 uur kreeg de politie een melding binnen dat de jeugd van Warmond enkele autobanden in brand hadden gestoken in de tuin van het gemeentehuis. Enkele vierkante meters gazon werden hierdoor vernield. De politie heeft de brand geblust en enkele jongeren in de buurt aangesproken. Zij konden echter niet als verdachte worden aangemerkt.

Rijden onder invloed Katwijk
Op de Julianalaan in Katwijk is op 23 januari omstreeks 02.10 uur een 40-jarige Hagenar aangehouden voor rijden onder invloed. Op het bureau blies de man 495 ug/l. Hij kreeg een proces-verbaal.

Inbraak woning Benthuizen
Op vrijdag, 21 janauari, vond tussen 08.30 uur en 21.30 uur een inbraak plaats in een woning in Benthuizen aan de Sportlaan. Op de 1e verdieping werd een bovenlicht geforceerd, waarna toegang werd verkregen tot het pand. De gehele woning werd doorzocht. Een computer werd weggenomen.

Rijden onder invloed Leiderdorp
Op de Leidsedreef werd vrijdagavond, 21 januari jl. een 33-jarige Leidenaar aangehouden ter zake het rijden onder invloed. Op het bureau blies de man 430 ug/l. Hij kreeg een rijverbod van 4 uur en een proces-verbaal.

Inbraak woning Woubrugge
Een 61-jarige man heeft op zaterdag 22 januari aangifte gedaan van diefstal uit zijn woning aan de Vierambachtsweg. De insluiper(s) wist(en) zich toegang tot de woning te verschaffen door het raam van de slaapkamer open te breken. Weggenomen werd onder andere een muntenverzameling.

Inbraak woning Roelofarendsveen
Een 20-jarige man heeft op zaterdag 22 januari aangifte gedaan van diefstal uit zijn woning aan de Noorderhemweg. De insluiper(s) wist(en) zich toegang tot de woning te verschaffen via de tuindeur. Weggenomen is een geldbedrag, pasjes en paspoorten.

Rijden onder invloed Leimuiden
Een 39-jarige automobiliste uit Leimuiden is op zondag 23 januari omstreeks 03.20 uur aangehouden op de Tuinderij wegens rijden onder invloed. De vrouw blies 290 ug/l terwijl 235 ug/l is toegestaan. De vrouw kreeg een rijverbod van twee uren.

Brutale inbraak Leiderdorp
Uit de woning aan de Cor Gordijnsingel van een 94-jarige vrouw is op zondag 23 januari omstreeks 15.25 uur op brutale wijze een geldbedrag buitgemaakt. Rond 15.00 uur werd bij haar aangebeld door twee nog onbekende mannen. De mannen liepen vervolgens de woning in en haalden de portemonne leeg. De mannen zijn via de voordeur weer vertrokken.

Aanrijding Alphen a/d Rijn
Op zaterdag 22 januari vond omstreeks 16.30 uur een aanrijding plaats op de Prins Bernardlaan in Alphen a/d Rijn. Een 28-jarige inwoner uit Alphen reed over de Prins Bernhardlaan komend uit de richting van de Willem de Zwijgerlaan. Voor hem reden een 29-jarige automobilist uit Alphen a/d Rijn en een 47-jarige automobilist uit Alphen a/d Rijn. De 47-jarige automobilist remde om voetgangers de gelegenheid te geven over te steken. De 28-jarige automobilist kon niet meer op tijd remmen, botste tegen de 29-jarige automobilist die vervolgens tegen de 47-jarige automobilist botste. De 29-jarige en 47-jarige automobilisten liepen nekletsel op en zijn overgebracht naar het Rijnland Ziekenhuis.

Vechtpartij Nieuwkoop
Op zondag 23 januari vond omstreeks 3.30 uur een vechtpartij plaats in de Dorpstraat in Nieuwkoop. Een groepje jongeren uit Ter Aar stond op het punt naar huis te gaan toen er een woordenwisseling ontstond met bezoekers van een horecagelegenheid uit Nieuwkoop. Dit liep uit op een vechtpartij. Toen de politie arriveerde hadden de jongeren zelf de boel al gesust. De jongeren die zijn aangehouden zijn in de leeftijd van 16 tot 19 jaar.

Kop-staart-botsing Nieuwerkerk a/d Ijssel
Op vrijdag 21 januari rond 16.00 uur ontstond er op de zuidbaan van de A20 net voor de afslag Nieuwerkerk een kop-staart-botsing tussen vier auto's. Ze hadden een file op de snelweg te laat in de gaten. Bij deze botsing liep een 26-jarige autobestuurder uit Woerden rugletsel op. Hij is naar het Groene Hart Ziekenhuis vervoerd.

Geweld Nieuwerkerk a/d Ijssel
Vrijdag 21 januari rond 23.00 uur, werd een 16-jarige Nieuwerkerker op de Kerklaan zonder aanleiding door een groep van zes tot acht jongens belaagd en kreeg hij enkele klappen. Hij liep daarbij pijnlijke plekken op z'n hoofd op. Een van de jongens had kort krullend haar, droeg een zwarte helm en reed op een geel/blauwe scooter van het merk Speedfighter. Een ander had een licht getint uiterlijk en droeg een lichtblauwe stoffen jas. De andere jongens hadden ook kort krullend haaar en één daarvan droeg een paarse Nike jas. Allen waren rond de 16-jaar oud.

Ongeval Moordrecht
Zaterdag 22 januari rond 10.45 uur onstond een aanrijding op de Middelweg. Een 53-jarige automobilist uit Breda had te laat in de gaten dat een 72-jarige automobiliste uit Moordrecht stilstond om tegemoetkomend verkeer door te laten gaan en daarna linksaf een erf op te rijden. De man uit Breda remde uit alle macht en kwam daardoor op de weghelft voor het tegemoetkomende verkeer terecht. Daar reed hij tegen een 56-jarige automobilist uit Zoetermeer. De man uit Breda is met letsel aan het hoofd, schaafwonden en pijn in de borst overgebracht naar het Groene Hart Ziekenhuis.

Aanrijding Moerkapelle
Zaterdagmiddag 22 januari rond 14.25 uur ontstond op de Bredeweg een aanrijding tussen twee auto's. Een 33-jarige automobilist uit Zoetermeer was net begonnen links af een erf in te rijden toen hij juist op dat moment werd ingehaald door een 22-jarige automobilist uit Den Haag. Door de aanrijding die daarop volgde raakte de inzittende van de Hagenaar gewond. De vrouw, met nog onbekende leeftijd, werd met nekletsel overgebracht naar het Langelandziekenhuis in Zoetermeer.

Drie keer ingebroken Waddinxveen
Op zaterdagavond 22 januari werd op drie plaatsen in Waddinxveen ingebroken. In een woning aan de Ieplaan werd geld, een giropas en een servies weggenomen. Bij een Schell pomp aan de Hengegouwerweg betrof de buit sigaretten en uit een bakkerswinkel aan de Groenvoorde werd een nog onbekend geldbedrag weggenomen. De politie heeft de zaken in onderzoek.

Allesbrander zet slaapkamer in de brand Bergambacht Zondagavond 23 januari rond 20.00 uur ontstond er in een woning aan de Pleinstraat brand. In de afvoerpijp van de allesbrander was brand ontstaan die doorsloeg naar een van de slaapkamers. De vrouw des huizes ontdekte op tijd dat er iets mis was en kon haar drie kinderen uit de slaapkamers halen. De brandweer van Bergambacht en Berkenwoude bestreed de brand. Het sein brandmeester kon om 21.10 uur gegeven worden. Het gezin heeft voor de nacht onderdak gekregen bij de buren.

Noot voor de redactie/

Noot voor redacties