Vragen SP aan Netelenbos over streekvervoer in noorden

Datum nieuwsfeit: 24-01-2000
Vindplaats 2

Den Haag, 24 januari 2000

Tweede-Kamerlid Harry van Bommel is erg geschrokken over de berichtgeving over het streekvervoer in het noorden van het land. De privatisering heeft daar niet geleid tot een meer klantvriendelijke benadering en bovendien wordt de dienstverlening er alleen maar slechter op.

Op dun bezette lijnen in Drenthe wordt door de busvervoerder Arriva soms niet gereden als het materieel nodig is voor meer lucratieve evenementen zoals de TT in Assen en de Rolling Stones. Vorig jaar oktober zijn de laatste kaartverkooploketten in Assen en Emmen gesloten. En in Oost-Groningen regent het klachten over belbussen die te laat, te vroeg of soms helemaal niet komen. Dit zijn kwalijke ontwikkelingen. Volgens Van Bommel zit het probleem niet in het feit dat Arriva het monopolie op het openbaar vervoer in het noorden van het land heeft. Het gaat er vooral om dat Arriva een privaat bedrijf is. Als overheid kun je dan niets meer afdwingen als je ziet dat het fout gaat.
Binnenkort spreekt de Tweede Kamer met de minister over de Wet Personenvervoer 2000. Die wet is bedoeld om al het stads- en streekvervoer in Nederland te privatiseren. Volgens Van Bommel bewijzen de ontwikkelingen in het noorden dat marktwerking en privatisering de nekslag zijn voor het openbaar vervoer in dunbevolkte gebieden. Hij vindt dat het openbaar vervoer beter in overheidshanden kan blijven.

Van Bommel heeft minister Netelenbos dit weekeind de volgende vragen gesteld:
1. Kent u het bericht "Privatiseren busbedrijven mislukking"? 2. Is het juist dat de provincie Drenthe tot de conclusie is gekomen dat de meer commerciële inzet niet resulteert in een meer klantvriendelijke benadering. Indien ja, deelt u die conclusie?
3. Is het juist dat dun bezette lijnen soms totaal niet worden gereden als het materieel nodig is voor meer lucratieve evenementen zoals de TT in Assen en de Rolling Stones? Indien ja, wat is uw mening hierover? 4. Is in oktober het laatste kaartverkooploket voor streekbussen in Emmen en Assen gesloten? Indien ja, deelt u de mening dat het niveau van dienstverleninge in het streekvervoer in Drenthe als gevolg van de privatisering achteruit is gegaan?
5. Bent u van mening dat de invoering van marktwerking in het openbaar vervoer en de privatisering van busbedrijven in Noord-Nederland zijn geslaagd. Kunt u dit toelichten?

Informatie: Harry van Bommel 06-22788043 of 070-3182805 Joost Meilof 070-3183813