Ajax onthult plannen eeuwfeest Amsterdam

AFC Ajax

Ajax onthult plannen eeuwfeest
Amsterdam. maandag 24 januari 2000

Met de speciaal voor Ajax gebrouwen champagne toostten Ajax-voorzitter Michael van Praag en bestuurslid commerciele zaken Jaap Ellerbroek op het naderende eeuwfeest van Ajax.

Foto's Gerard van Hees

"Evenwichtig en leuk. Bescheiden, doch spectaculair." De omschrijvingen waarmee Van Praag de festiviteiten rond het eeuwfeest van Ajax samenvat. Op zaterdag 18 maart bestaat de Amsterdamse club precies honderd jaar. Op 18 maart bestaat de club honderd jaar. Na afloop van de oefenwedstrijd Ajax-Urawa Diamonds onthulde Ajax zijn plannen voor de festiviteiten rond de verjaring.

Programma

Hoogtepunt van de festiviteiten is de opvoering van de Ajax-revue, welke op 17 en 18 april staan gepland in de Amsterdamse stadschouwburg. Verder zal het jubileumjaar worden opgeluisterd met een concert, jeugd-toernooien en een heuse bioscoopfilm. In december, vlak voor kerst, wordt het eeuwfeest spectaculair afgesloten met een erewedstrijd.

Oud en Nieuw

De eeuwwisseling zelf zal worden gevierd als ware het een 'Oud en Nieuw'. Op vrijdag 17 maart verzamelt de vereniging zich met een select gezelschap genodigden. Een dag later, precies honderd jaar na de oprichting van de club door Stempel, Reeser en Dade vanuit een cafe in de Kalverstraat in Amsterdam, geeft de club een nieuwjaarsconcert. Het Nederlands Filharmonisch Orkest voert in het Concertgebouw een speciale uitvoering. Ellerbroek: 'Er wordt onderhandeld met een tv-zender om deze avond ook op buis te brengen.'

Traditioneel tenue

Het daaropvolgende (reeds geplande) competitieduel, zondag tegen FC Twente, treedt de selectie aan in traditioneel tenue. Het witte shirt met de rode baan zal voor een keer zonder sponsornamen worden gedragen. Ook de rugnummers ontbreken dan. Deze werden pas bij de start van het betaalde voetbal, in 1954, ingevoerd.

Ajax-Revue

Ook bij dit jubileum zal Ajax in de Amsterdamse Stadsschouwburg twee avonden een voorstelling geven, zoals ook in 1910 en 1950 gebeurde. Geheel in traditie zullen de leden, het personeel en het bestuur van de club op de planken staan. Van Praag en oud-Bestuurslid Uri Coronel leveren een belangrijk aandeel. "De revue heeft een zeer professioneel karakter, zei het dat het met louter amateurs zal worden gewerkt."

Staatsloterijshow

Het eeuwfeest speelt zich deels ook op televisie af. Op 21 maart is de staatsloterijshow geheel gewijd aan Ajax 100. Bij de uitzending, om 20.30 uur op RTL4, zullen vele oud-Ajacieden en gasten aanwezig zijn die een rol van betekenis hebben gespeeld in de geschiedenis van de Amsterdamse club.

Amsterdam Toernooi en Open Dag

Op de velden ontbreekt de actie natuurlijk niet. In augustus viert de club het eeuwfeest met zijn supporters tijdens het traditionele Amsterdam-toernooi. Deelnemers aan het toernooi zijn nog niet bekend, maar er is reeds contact gelegd met enkele clubs die recentelijk ook de 100-jarige leeftijd hebben bereikt. Ook de jaarlijkse Open Dag, in diezelfde maand, zal geheel in het teken staan van 100 jaar Ajax. In juni en juli staan geen festiviteiten gepland. Dit in verband met het EK dat in die maanden wordt gehouden in Nederland en Belgie.

Toernooien

Natuurlijk is in het jubileumjaar ook een prominente plaats ingericht voor de junioren. Op sportpark De Toekomst worden voor elke leeftijdscategorie diverse toernooien georganiseerd. In mei en augustus komen zij uit tegen nationale en internationale elftallen van formaat. Zo zal het vlaggeschip van de Ajax-jeugdopleiding, de A1, het gaan opnemen tegen Feyenoord, PSV, Sao Paolo, Arsenal, Bayern Munchen, Juventus en Barcelona.

Ajax-film

In september komt er een Ajax-film in de bioscopen. ID & Dtv, het produktie-bedrijf dat ook het stadion-journaal op de grote schermen verzorgd, maakt momenteel een documentaire over de club. Sinds het begin van dit voetbalseizoen volgt een cameraploeg de activiteiten van de selectie en de andere werknemers van Ajax op de voet. De NPS zal de documentaire zes maanden later op televisie uitzenden.

Jubileumboek

Een ode aan de vereniging is het het 360-pagina tellend jubileum-boek dat in samenwerking met bureau dÁrts zal worden uitgegeven. Het eerste exemplaar wordt in het Ajax Museum gepresenteerd op 19 maart, de dag waarop Ajax ook zijn eerste wedstrijd als 100-jarige speelt. Hierbij zullen alle Ajacieden aanwezig zijn die voor het boek werden geinterviewd.

Merchandising

In het jubileumjaar ontbreken vanzelfsprekend ook andere memorabilia niet. Ajax merchandising brengt een collectie producten op de markt waar de historie van Ajax als uitgangspunt dient.

Alle producten zullen alle vanaf 18 maart verkrijgbaar zijn bij Ajax Direct, de Ajax Fanshop, Ajax-website en de gebruikelijk verkooppunten van Ajax-fanartikelen.