KPMG: helft retailers wil actief worden op financiele markt

Datum nieuwsfeit: 24-01-2000
KPMG

24-01-2000
Helft retailers wil actief worden op financiële markt

Ruim de helft van de grote Nederlandse winkelketens en warenhuizen zal in de toekomst financiële diensten en producten gaan aanbieden. Op dit moment biedt ongeveer 40% van de retailers al eenvoudige financiële diensten aan, zoals consumptief krediet of de mogelijkheid om extra geld te pinnen bij het afrekenen. De belangrijkste reden voor het aanbieden van financiële diensten is het bieden van extra service aan de klant en daarmee het vergroten van de klantenbinding. Opvallend is dat hierbij het opbouwen van klantenkennis nauwelijks een rol van betekenis speelt. Van de retailers die de financiële markt betreden verwacht 80% hiermee een positief financieel resultaat en een belangrijk concurrentievoordeel te behalen. Voor de klant moeten het gemak van one stop shopping en de serviceverlening van de retailer argumenten zijn om bij de retailer te gaan bankieren. Dit blijkt uit onderzoek van KPMG Consulting naar de ontwikkeling van financiële dienstverlening bij Nederlandse retailers. Iets minder dan de helft van de onderzochte retailers zien financiële dienstverlening niet zitten. Zij twijfelen aan de behoefte van de consument en de inpasbaarheid van de dienst binnen de bestaande formule.

De beslissing of en hoe met financiële dienstverlening te starten is volgens drs P. van der Werf van KPMG sterk afhankelijk van factoren als bonbedrag, bezoekfrequentie en vloeroppervlak. Van der Werf: "Naarmate het gemiddeld bonbedrag hoger is, zal de klant eerder zoeken naar een vorm van uitgestelde betaling. Het aanbieden van krediet bij de aanschaf van elektronica is daar een goed voorbeeld van. De complexiteit van de dienstverlening en het ontbreken van de benodigde productkennis worden gezien als de belangrijkste struikelblokken op weg naar succes. Daarom zoeken retailers samenwerking met andere partijen die de financiële- en transactieverwerkende processen voor hun rekening nemen. Goede voorbeelden hiervan zijn de samenwerkingsverbanden van Albert Heijn en Aegon en Schuitema met Achmea. Op deze manier kan de retailer zich concentreren op marktbewerking. Naast het hebben van een betrouwbare naam en het kunnen aanbieden van een totaal pakket aan diensten, verwacht de retailer dat de financiële partner in de samenwerking vooral meedenkt en meewerkt aan het neerzetten van (nieuwe) financiële diensten".

Uit het onderzoek van KPMG blijkt voorts dat hoewel retailers de diensten voor alle klanten beschikbaar stellen, zij verwachten dat met name jongeren en gezinnen eerder gebruik zullen maken van de geboden service. Van der Werf: "In eerste instantie zal het productaanbod bestaan uit de bekende financiële diensten, zoals betalingsverkeer en consumptief krediet. Bij uitbreiding van het aanbod wordt eerst gedacht aan verzekeringen, daarna volgen spaarproducten". Beleggingsproducten en hypotheken blijken niet populair bij de retailer. Slechts 30% overweegt deze toe te voegen. IT-hulpmiddelen, zoals call centers en vooral internet zullen een belangrijke ondersteunende verkooprol gaan spelen. Hoewel slechts 8% van de onderzochte retailers op dit moment actief is met internet, verwacht bijna de helft de elektronische snelweg in de toekomst als distributiekanaal te gebruiken.

Voor nadere informatie: Andy Bellm, telefoon (020) 656 7039