LTO: Brinkhorst interpreteert uitspraak rechter varkens fout

Datum nieuwsfeit: 24-01-2000

LTO NEDERLAND

Brinkhorst geeft verkeerde interpretatie aan uitspraak rechter

Land- en Tuinbouworganisatie Nederland
Postbus 29773, 2502 LT Den Haag
Bezoekadres : Prinsevinkenpark 19, Den Haag Bankrekening : 35.76.06.760
Telefoon : 070-3382700
Fax : 070 - 3382811

Doornbos: Verwarring bij varkenshouders is nu compleet

Brinkhorst geeft verkeerde interpretatie aan uitspraak rechter over varkenswet

Minister Brinkhorst (LNV) heeft vorige week een verkeerde interpretatie gegeven van de uitspraak, die het gerechtshof in Den Haag heeft gedaan over de varkenswet. De minister kan een inkrimping van de varkensstapel met tien procent nu niet afdwingen, indien tegen de uitspraak in cassatie bij de Hoge Raad wordt gegaan. Omdat algemeen wordt verwacht dat dit zal gebeuren, is het onmogelijk om de varkenshouders op korte termijn een deel van hun productierechten af te nemen.

Dit concludeert LTO-Nederland na bestudering van de uitspraak, die het gerechtshof in Den Haag donderdag jl. heeft gedaan in een procedure van de NVV. Direct na afloop van de beslissing van het gerechtshof liet minister Brinkhorst weten, dat hij met de korting van tien procent aan de slag wilde, nadat de rechter volgens hem in hoger beroep duidelijkheid had geschapen. De uitspraak was voor de bewindsman aanleiding om een deze week geplande trip met een Nederlandse handelsdelegatie door het Midden Oosten af te gelasten.

Bij cassatie wordt de werking van de Wet Herstructurering Varkenshouderij (varkenswet) echter weer opgeschort. In dat geval is weer sprake van de oude situatie en niet van een nieuwe, waar de minister over sprak, reageert LTO-voorzitter Gerard Doornbos. De verwarring bij boeren over de gedwongen inkrimping van de varkensstapel is volgens Doornbos hiermee compleet.

Het zal volgens juristen waarschijnlijk enkele jaren duren, voordat de Hoge Raad in cassatie een uitspraak over de gevolgde procedure zal doen. Varkenshouders hebben volgens
LTO-Nederland geen enkel idee meer, waar ze nu aan toe zijn. LTO-Nederland voert overigens zelf een uitgebreide bodemprocedure tegen dezelfde varkenswet. Naar verwachting zal de rechtbank in deze procedure eind februari of begin maart een uitspraak doen.

In september 1999 hebben de ministers Brinkhorst en Pronk (VROM) een nieuw mestbeleid voorgesteld, dat op zeer grote bezwaren stuit van het bedrijfsleven. Met name het normen- en tijdstraject stuit bij LTO-Nederland op onoverkomelijke bezwaren. Het beleid is in de praktijk niet uitvoerbaar en gevreesd wordt voor een complete chaos op de mestmarkt. LTO-Nederland is overigens bereid tot een informatief gesprek met minister Brinkhorst, waartoe hij de landbouworganisatie heeft uitgenodigd naar aanleiding van de uitspraak van het gerechtshof.

24 jan 00 13:59